It's been more than 90 days since you changed your password. Please change your password to protect your privacy
When you visit DBpia through the library, login to SNS is restricted.
If you visit through the library, the URL will be different and you will not be able to log in to SNS due to kakao/google/naver policy. If you want to use your SNS account, please visit DBpia directly and log in.
(Background and Purpose) Calligraphy is a traditional Chinese culture and art. In ancient times, people used calligraphy and other unique artistic ways to beautify the living environment. The artistic charm and philosophical thought contained in calligraphy have influenced Chinese modern architecture directly or indirectly. It can be found through in-depth studies of the aesthetic perspective and principles (structure, expression mode, etc.) of calligraphy that, there are some parts of calligraphy that are compatible with architectural modeling elements. This study, based on the aesthetic perspective and principles of calligraphy art, aims is to explore how such characteristics of calligraphy can be combined with the modeling elements of architectural space and better applied in architectural space, and to study the architecture with traditional Chinese culture that combines calligraphy and architecture. (Method) Through the inspection and analysis of calligraphy aesthetic principles and architectural theory, based on calligraphy aesthetic principles, we have obtained a model of aesthetic characteristics characterized by balance, diversity, unity, structure, subordination, territoriality, order, comparison and transparency. Find out the corresponding parts of the former calligraphy theory and architecture, and propose the relationship between the two. Based on the selected architectural examples and the model obtained, the six modeling elements of Chinese architecture and the expressiveness of the principle of calligraphy aesthetics are analyzed, scored and evaluated. (Results) Through the theoretical investigation and analysis of calligraphy aesthetic perspective and principles and architecture, and based on theories regarding calligraphy aesthetic perspective and principles, an aesthetic characteristic model is obtained, covering elements of balance, diversity, unity, structure, subordination, domain, order, comparison and transparency. By finding out the counterparts of theory and architecture, the paper puts forward the relationship between the two, and constructs the model. With selected architectural example as the center, it analyzes the expressive force of the six modeling elements of Chinese architecture on presenting calligraphy aesthetic perspective and principles, and provides scores and evaluation. (Conclusions) Chinese architecture has the expressive force to present calligraphy aesthetic, and the principle and theory of calligraphy aesthetic are also applicable to Chinese architecture. It can be seen that the calligraphy aesthetic can be presented through the modeling elements of Chinese architecture. Through this study, in the consideration of the architectural modeling elements of Chinese architectural space, we learn that the architectural space containing the Chinese traditional culture of calligraphy aesthetic will have a more traditional Chinese culture connotation. It is hoped that this paper can be used as a reference for research on architectural space with Chinese traditional culture.
(연구 배경 및 목적) 서예는 중국 고유의 전통문화예술로 그 역사가 유구하다. 이미 수천 년 전에 옛사람들은 서예와 같은 독특한 예술 방식으로 생활환경을 미화하였다. 독특한 예술적 매력과 깊은 철학적 사상이 담기기 때문에 서예는 중국의 현대 건축에 직간접적으로 영향을 미치고 있다. 중국 건축에 있어서의 서예의 활용은 사람들에게 그 독특한 문화를 전달하여, 건축공간의 정취를 높였다. 서예의 구성 중 미적 각도와 원칙(구조, 표현방식 등)을 심도 있게 연구해 보면 건축 조형요소와 대응되는 부분이 있다. 이에 본 연구의 목적은 서예 예술의 심미 각도와 원칙을 토대로 이와 같은 서예 특성이 건축공간의 조형요소와 결합해 건축공간에서 어떻게 더 잘 응용될 수 있는지를 탐구하고 서예와 건축이 결합할 때 중국 전통문화를 가진 건축에 대하여 연구하고자 하다. (연구방법) 서예 심미 각도와 원칙, 건축에 대한 이론적 고찰을 하고 분석하여 서예 심미 각도 및 원칙인 이론을 바탕으로 균형성, 다양성, 통일성, 구조성, 종속성, 영역성, 질서성, 비교성, 투과성으로 도출하여 심미 각도 특성 모형을 도출하였다. 앞서 이론과 건축에 대응한 부분을 찾아서 둘의 관계를 제시해 도출된 모형을 사용하여 선정된 건축 사례를 중심으로 중국 건축의 여섯 가지 조형요소가 서예 심미각도와 원칙의 표현력에 대하여 분석하고 점수를 내리며 평가한다. (결과) 전체적인 형태미는 질감요소를 통한 표현력이 가장 높고 선요소와 빛요소를 통한 표현력이 가장 약하다. 점화 구조미에서는 형체요소가 가장 강하고 빛요소가 가장 약한 결과로 나타났다. 먹색 조합미에서는 질감요소를 통해 표현력이 가장 강하며 면요소를 통해 표현력이 가장 약하다. 건축공간에서 심미 각도 표현을 가장 많이 사용한 조형요소는 형체요소다. 빛요소를 통해 표현한 경향이 가장 낮았다. 종합적인 결과는 서예 심미각도 중국 건축공간의 여섯 가지 조형요소에서 전체적인 형태미를 가장 잘 표현하며 형체요소를 통해 제일 많이 표현하며 빛요소를 통해 표현하는 경향이 비교적으로 낮았다. (결론) 중국 건축이 서예 심미 각도 표현력이 가져가고 있으며 서예 심미 각도와 원칙 이론은 중국 건축에서도 적용된다. 서예 심미 각도는 중국 건축의 조형요소를 통해 다양하게 표현할 수 있다는 점을 알 수 있다. 본 연구를 통하여 중국 건축공간을 고려한 건축의 조형요소에서는 중국 전통문화 서예 심미 각도를 사용한 건축공간이 더 중국 전통문화의 느낌이 있게 고급화된다는 것을 알았으며 중국 전통문화를 가진 건축공간의 참고연구로 활용되길 되길 기대한다.
You have been reported one after another from other members for writing reviews that contain advertisements, busive language, personal attacks, or disparaging expressions. As a result, you cannot write a review.