하나님의 말씀을 가장 효과적이고 독창적으로 전하며 기억할 수 있는 방법이 찬양이란 사실을 누구보다도 잘 알고 있던 사람이 바로 마틴 루터이다. 그의 열정과 헌신 그리고 종교와 예술에 대한 깊은 이해와 지식은 종교 개혁과 더불어 말씀과 찬송을 예배의 주체가 되는 회중에게 돌려주려는 노력과 함께 승화되었다. 개혁의 선봉에 선 용기 있는 개척자이자 신실한 예배자로서 그는 분명 자신의 소명과 부르심의 계획을 알고 있었다. 특히 예배에서 자국어로 된 회중찬송을 확대하고 재편성하여 보급하려는 그의 노력과 헌신은 다양한 회중 찬송집과 예배서로 편찬되었다. 당시 사람들에게 익숙한 선율을 가진 노래들을 차용하여 예배찬송으로 활용한 그의 도전과 새로운 시도는 종교개혁 이후 개신교 회중찬송의 발전에 큰 획을 긋는 중요한 가치와 의미를 부여하기에 충분하다고 하겠다. 필자는 본 연구를 통해 루터의 대표적인 회중찬송인 코랄(Chorale)이 ‘참여(參與)’라는 본질적인 기반 위에 일궈낸 ‘회중성 회복’에 관한 한 목회자의 가장 위대한 노력과 열정의 산물이란 사실을 강조하였다. 그리고 일상의 삶이 신앙생활이 되고 예배가 된다는 그의 종교개혁 정신과 창조주 하나님과 그의 백성들과의 온전한 소통과 관계회복을 돕기 위한 회중찬송이 지닌 종교개혁의 상징성에 대한 지속적인 연구와 그 가치, 그리고 오늘날 개신교회의 실천과 적용에 대한 보다 심도 있는 역사적이고 신학적인 고찰이 꼭 필요하다는 취지와 목적에서 논지를 담으려 하였다. 중세교회의 예배와 음악은 점차적으로 회중의 참여에 진정성이 없는 예배가 되었고, 회중이 예배의 주체가 더 이상 아니기에 회중찬송을 예배순서가운데 잃어가게 되었다. 따라서 필자는 2장에서 최초의 회중찬송이 담긴 찬양예배로 기록된 출애굽기 15장과 회중찬송이 하나님의 계시와 예배자의 반응으로 구성된 신명기 32장의 찬송, 그리고 시편을 기반으로 회중찬송의 성서적인 기원과 목적, 내용 또는 그 가치를 포함한 성서적인 평가와 표현방식 등을 보다 성서적 관점으로 재고해 보았다. 3장과 4장에서는 루터의 생애와 삶을 통해 준비된 그의 신앙심과 전문성이 종교개혁을 향한 하나님의 계획과 역사의 도구로 쓰임 받게 된 의미를 재고해보며 종교개혁 전후의 회중찬송의 변화와 흐름을 살펴보았다. 특별히 시편을 통해서도 살펴보았지만 루터 교인이었던 바하(J.S. Bach)를 비롯하여 회중찬송의 선구자 역할을 담당한 인물들의 찬송이 당시에 일반적으로 사람들 사이에 익숙하게 널리 알려진 다양한 장르의 세속음악들을 기반으로 만들어지고 보급되었는지를 찾아보았다. 물론 이어지는 장에서 한국개신교 회중찬송가에 실린 많은 찬송시와 곡들이 이러한 세속 곡들을 바탕으로 만들어진 것임을 또한 제시하여 찬송에 담긴 회중성의 이해를 돕기 위해 노력하였다. 오늘날 한국개신교 예배 현실을 감안하여 볼 때 그 어느 때보다 이스라엘 온 민족이 함께 모여 하나님께 예배를 드렸던 시대처럼 화합과 소통 그리고 대화와 참여가 회복돼야 함을 깨닫게 되었다. 본 연구를 통해 ‘회중찬송을 통한 회중성 회복’이란 큰 명제아래 루터의 종교개혁 오백 주년을 기념하고 기억하는 자리에 역사적이고 성서적인 관점을 가지고 회중찬송의 진정한 의미들이 재고되길 바란다.
It is Martin Luther who knows better than anyone that praise is the way to communicate and remember God's Word in the most effective and original way. His enthusiasm, devotion, and deep understanding and knowledge of religion and art, along with the Reformation, have sublimated with efforts to return the scripture and the singing praise to the congregation that is the subject of worship. As a courageous pioneer and a faithful worshiper at the forefront of reformation, he certainly knew the plan of his calling. His efforts and dedication to enlarge, reorganize, and disseminate the congregational hymn in his native language, especially in worship, were compiled among various congregational hymns and worship. His challenge and new attempts to borrow songs that are familiar to people at that time. And using them as praise for worship are enough to give important value and significance to the development of Protestant congregational praise after the Reformation. I have emphasized in this study that Luther’s representative congregational hymn, Chorale, is the product of the greatest effort and enthusiasm of a pastor on “the restoration of the liturgical assembly” which is based on the essential foundation of participation. And the continuing study and value of the symbolism of the Reformation in the congregational hymn to help the restoration of the full communication and relationship with God and His people, and the value of today's Protestantism And tried to include the argument in the purpose and purpose that a deeper historical and theological examination of the practice and application of the meeting is indispensable. The worship and music of the medieval church gradually became an untruthful worship to the participation of the congregation, and congregational hymns were lost in the order of worship because the congregation was no longer the subject of worship. Thus, in chapter 2, I introduced Exodus 15, which was recorded as a praise worship with the first congregational psalms including the Psalms, and the hymn of Deuteronomy 32, where the congregational psalms consisted of God's revelation and the response of the worshipers. Based on this, I reconsidered the Biblical origin, purpose and hymn of the congregational hymn as the content and value that should be included and the biblical evaluation and expression method. Chapters 3 and 4, I reconsidered the significance of his faith and expertise, prepared through Luther's life and living, as a means of God's plan and history for the Reformation. Especially, as mentioned in the Psalms, the hymns of the pioneers of congregational hymns, including J.S. Bach, were made based on the secular music of various genres widely known among people at same era. Of course, in the following chapter, we also showed that many of the psalms and songs of Korean Protestant congregational hymns were based on these secular songs and strived to help understand the congregation in the hymn. Given the reality of Korean Protestant worship today, we have come to realize that reconciliation, communication, dialogue and participation must be restored as worship where all the people of Israel gathered together and worshiped God more than ever before. Through this study, I hope that the true implications of the congregational hymn will be reconsidered with a historical and biblical perspective in the memorial and memorial of Luther’s 500 – year anniversary of the Reformation under the proposition of “the restoration of liturgical assembly through congregational hymn”