본 연구에서는 인터넷쇼핑몰에서 라이프스타일 유형이 커뮤니티활동에 미치는 영향과 고객관계형성에 미치는 영향을 규명하고자 하였다. 선행연구의 검토를 통해, 라이프스타일, 커뮤니티활동, 고객관계에 관한 기존 연구를 고찰하였으며, 이를 통해 연구가설을 설정하였다.
연구가설은 ‘1. 소비자의 라이프스타일 유형은 온라인 커뮤니티활동에 긍정적 영향을 줄 것이다.’, ‘2. 소비자의 라이프스타일 유형은 고객관계형성에 긍정적 영향을 줄 것이다.’, ‘3. 온라인 커뮤니티활동은 고객관계형성에 긍정적 영향을 줄 것이다.’로 설정하였으며, 이를 검증하기위해 217명의 표본을 대상으로 사회과학통계패키지인 SPSS 17.0과 Amos 16을 사용하여 분석하였다. 검증결과는 다음과 같다.
첫째, 소비자의 라이프스타일 유형은 사교형, 여가추구형, 과시형, 생활자형, 자존형, 정보지향형, TV선호형, 성실형 등 8가지 유형으로 나타났다. 둘째, 소비자의 라이프스타일 유형 가운데 과시형과 TV선호형의 라이프스타일을 가진 소비자들이 온라인 커뮤니티활동을 긍정적으로 하고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 과시형과 TV선호형의 라이프스타일을 가진 소비자들이 긍정적인 고객관계를 형성하고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 온라인 커뮤니티 활동은 고객관계 형성에 긍정적인 영향을미치는 것으로 나타났다.
실증분석 결과를 종합하면, 온라인 쇼핑몰 소비자의 라이프스타일 유형이 커뮤니티 활동과 고객관계 형성에 영향을 미치고 있었으며, 커뮤니티 활동은 온라인 쇼핑몰과 고객들 간의 관계형성에 있어 매개적 역할을 하고 있는 것으로 나타났다. 따라서 고객관계형성과 이를 통한 고객충성도 향상을 위해 인터넷쇼핑몰 업체의 보다 적극적 온라인 커뮤니티활동 육성 및 지원이 요구된다.
결론에서는 연구결과의 이론 및 관리적 측면에서의 적용과 관련하여 논의하였으며, 연구의 한계 및 미래연구 방향에 관해 제안하였다. 이러한 연구결과에서 도출된 시사점들은 인터넷 마케팅 전략수립에 기여할 수 있을 것으로 기대된다.
The purpose of this study is to identify the influences of life-style type to the community activities and customer relationships in online shopping mall. In order to establish a framework, this study investigated previous studies about the consumers' life-style, online community activities, and customer relationships. Based of the existing research results, this study has drawn 3 hypotheses.
Hypotheses of this study are as follows.
1. Consumer's life-style type will give positive effect on community activities.
2. Consumer's life-style type will give positive effect on customer relationships.
3. Community activities will give positive effect on customer relationships.
To verify those hypotheses, a survey research was conducted. In empirical test, convenience 217 samples were used. SPSS 17.0 and Amos16 were employed to test our hypotheses. The results are summarized as below.
First, we identified 8 life-style types: Sociables, Leisure seeker, Self displayer, livelihood seeker, self esteem seeker, Information seeker, TV seeker, Sincerity seeker. Second, Self displayer and TV seeker group is showed up on the community activities as positive effect. Third, Self displayer and TV seeker group is showed up on the customer relationships as positive effect. Finally, Community activities are effected on the customer relationships.
To summarize the result, online consumers' life-style type gives positive effect on the online communities and customer relationships. And the intermediary role of community activities between internet shopping mall and customers are found. Therefore, community activities of online shopping mall must be supported and developed for strengthening customer relationships and improving customer loyalty. In conclusion, theoretical and managerial implications of these results are discussed. Also, the limitation of this study and future research areas are proposed. The discussion about the result and its implications are expected to help marketing managers establish the strategies for internet marketing.