이 논문은 미국 서부지역에 거주하는 한인들의 무형문화유산인 한국춤의 전승양상을 고찰하는데 그 목적이 있다. 현지조사를 중심으로 LA, 라스베이거스,시애틀, 하와이 지역에서 가장 왕성하게 활동하고 있는 한국춤단체를 연구대상으로 하여 심층면담과 관련 비디오 분석을 통해 한국춤 전승방법과 연행형태를춤 종목별로 조사함으로써 해외 무형문화유산으로서의 한국춤 전승의 특징과의의를 살펴보았다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 전승주체자가 이민 제1세대로서 개인 무용가의 학습이력에 따라 한국의 전통춤을 원형 그대로 보존, 유지하는데 역점을 두고 있다. LA, 라스베이거스, 시애틀, 그리고 하와이의 전승주체자들은 중요무형문화재춤과 더불어 신무용계열의 창작춤을 전승하고 있다. 즉, 중요무형문화재로 지정된 춤들을 중심으로 이매방류, 한영숙류, 그리고 강선영류의 춤이 유파별로 전승되고 있으며 그주요 종목으로는 <살풀이춤>, <입춤>, <태평무>, <무당춤>과 신무용계열의<부채춤>과 <노인춤>이 있다.
둘째, 소수민족으로서의 문화정체성유지에 집중하여 전승하고 있다.
셋째, 신무용의 양대산맥인 최승희와 배구자의 영향을 살펴 볼 수 있는 사적자료로서 근대무용의 중요한 특성을 확인할 수 있다.
권려성은 1948년에서 1950년까지 3년간 최승희에게서 사사받아 춤을 학습했으며 1960년대 한국무용의 대표 주자로서, 그녀의 춤은 최승희의 신무용적 표현을 반영하고 있다. 창작물 <부채춤>에 나타난 조형적인 포즈, 신체를 직립으로 수직적인 자세에서 상체와 하체의 비틀기를 통해 나타나는 대각선의 강조, 45도각도의 응시 등은 최승희의 근대무용에서 볼 수 있는 신무용의 특성을 보여주고있다. 한편 한라함전통무용연구소의 초대소장인 고(故) 배한라의 <무당춤>과<노인춤>에 나타난 연극적인 몸짓과 스타카토식의 절도 있는 움직임, 해학적인몸짓 등은 음악, 무용, 연극의 총체적인 가무극을 시도했던 스승 배구자의 영향을 유추해 볼 수 있으며 결과적으로 나타난 한라함전통무용연구소의 춤은 일본,한국, 하와이에 거주했던 배한라의 문화적 여정에 따라 전통춤과 신무용의 특성이 혼재된 다채로운 양상으로 여타 미주지역의 춤과 차별성을 지니고 있다.
The objective of this study was to examine the pattern oftransmission of Korean t dances as intangible cultural heritagesamong Koreans living in the western region of the U.S. This studyexplored Korean traditional dance organizations working mostactively in LA, Las Vegas, Seattle, and Hawaii mainly through fieldsurveys, and analyzed the methods of transmission andperformance styles of Korean traditional dances through in depthinterviews and related videos. By these works, we examined howKorean traditional dances were being handed down as overseascultural heritages.
The results of this study are as follows.
First, the transmitters are 1st?generation immigrants, andefforts are being made to preserve and maintain the original formof Korean traditional dances according to individual dancers’history of learning. The transmitters in LA, Las Vegas, Seattle, andHawaii are transmitting dances designated as important intangiblecultural assets and created dances of new styles. That is, dancesdesignated as important intangible cultural assets of mainly LeeMae-bang line, Han Yeong-sook line, and Kang Seon-yeong lineare transmitted by group, and major dances transmitted are<Salpuri Dance>, <Ipchum Dance>, <Taepyeongmu Dance>, and<Shaman Dance>, and new dances such as <Fan Dance> and<Old Man Dance>.
Second, transmission is focused on the maintenance of thecultural identity of Korean people as a minority.
Third, the important characteristics of modern dances wereconfirmed as historical materials showing the influence of ChoiSeung-hee and Pae Gu-ja, the two prominent leaders of newdance.
Stella Kwon(Kwon Ryeo-seong) learned dance from ChoiSeung-hee for three years from 1948 to 1950, and as arepresentative leader of Korean dance in the 1960s, she expressedChoi Seung-hee’s new dance styles in her dances. The featuresobserved in creative dance <Fan Dance> such as formative poses,emphasis on diagonal lines formed through the twisting of theupper and lower body standing vertically, and staring at 45. reflectthe characteristics of new dance found only in Choi Seung-hee’smodern dances. On the other hand, the dramatic motions, staccaticmovements, and humorous gestures observed in <Shaman Dance>and <Old Man Dance> danced by the late Pae Hal-la, the firstdirector of Halla.Huhm Traditional Dance Research Institute,suggest the influence of her teacher Pae Gu-ja who tried totalmusicals combining music, dance, and drama, and consequentlycreated dances of Halla.Huhm Traditional Dance ResearchInstitute bear the mixture of diverse styles of traditional and newdances obtained through the cultural journey of Pae Hal-la whohad lived in Japan, Korea and Hawaii, so are distinguished fromdances in other regions in the U.S.