본 연구는 초등학생의 인지평가를 위한 도구로서의 LMT의 활용가능성을 알아보기 위한 것이다. 연구대상은 대구ㆍ경북 지역 초등학교 1~6학년생 276명(남학생 141명, 여학생 135명)이다. 측정도구는 LMT와 Raven지능발달검사이며, 2012년 10월부터 12월에 걸쳐 실시하였다. LMT의 해석지표는 11개, 즉 7개의 구성지표와 4개의 채색지표를 설정하였으며, 자료분석은 교차분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 성별에 따라 유의미한 차이가 있는 지표는 요소연결과 요소생략 및 채색 수이다. 여학생이 남학생보다 요소를 연결하고, 요소를 생략하지 않으며, 색의 수를 많이 사용하는 것으로 나타났다. 둘째, 학년에 따라 유의미한 차이가 있는 지표는 통합성, 공간표현, 요소연결, 색채사실, 채색정도, 혼색이며, 모든 지표에서 6학년이 가장 높은 비율로 나타났다. 셋째, 인지수준과 관련해서는 모든 지표에서 유의미한 차이가 있었다. 즉 아동의 인지수준이 높을수록 통합성, 공간표현, 원근법, 형태사실, 요소연결, 요소생략, 테두리이탈, 채색사실, 채색정도, 채색 수, 혼색을 사용하는 비율이 높은 것으로 나타났다. 따라서 본 연구를 통하여, LMT는 초등학생의 인지평가를 위한 도구로서의 활용가능성이 있음이 확인되었다.
This study addresses the possibility of using Landscape Montage Technique(LMT) as an instrument to discriminate and assess elementary school students' cognitive development levels. Subjects comprised 276 (141 males and 135 females) elementary school students from grade 1 to 6 in Daegu and Kyungbuk. Measurements are LMT and Raven's Standard Progressive Matrices(SPM), and they were conducted from October to December 2012. This study established 11 interpretation criteria, which consisted of 7 composition indices and 4 color indices. Data analysis was performed using cross tabulation. The results are as follows. First, the indices for connection to items, omission of items, and number of colors show a significant difference for gender. The female students' LMT paintings have more connection to items, less omission of items, and use more number of colors than male students' LMT paintings. Second, the indices for integration, spatial expression, connection to items, color fit, coloring effort, number of colors, and mixed colors show a significant difference by grade level. All indices were at the most highest degree in the sixth grade. Third, all indices show a significant difference in the cognitive development levels. That is, the higher the levels are, the higher degree of integration, spatial expression, perspective, reality of figures, connection to items, omission of items, fence, color fit, coloring effort, number of colors, and mixed colors. In conclusion, this study found that LMT can be a useful tool to discriminate and assess elementary school students' cognitive development levels.