본 연구의 목적은 국립대학 직원들을 대상으로 실시되고 있는 교육훈련의 종류를 직원들이 인식하고 있는 수준에서 분류하여, 교육훈련의 종류에 따라 사기와 동기, 직무 능력 향상과 대학의 성과에 미치는 영향이 어떠한지 알아보는 것이다. 이를 위해 6개 국립대학의 직원들을 대상으로 1,000부의 설문지를 배포하였고, 그 중에서 629명의 설문 결과를 분석 대상으로 하였다. 주요 연구결과로는 첫째, 교육 훈련은 국립대학 직원들의 사기 향상, 동기 유발, 직무 능력 향상과 조직성과에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 여러 가지 교육 훈련의 유형 중에서 국외 연수가 가장 높은 영향력을 가지는 것으로 나타났다. 셋째, 국외연수는 직무 능력 교육, 교양 교육, 외부기관 교육, 학원 수강 지원 등과 함께 동아리 지원, 위탁 교육, 사이버 교육, 정부 시책 교육 보다 더 큰 영향을 주는 것으로 나타났다. 넷째, 교육 훈련이 국립대학 직원들의 사기, 동기, 직무 능력 향상, 조직성과에 미치는 영향력은 성별에 따른 차이는 없었으나, 나이에 따라 차이가 있었다. 이에 본 연구자는 연구결과를 바탕으로 영향력이 큰 교육 훈련의 유형을 전략적으로 제공하는 방안과 영향력이 상대적으로 작지만 꼭 이수하여야 하는 정부 시책 교육을 개선하는 방안이 필요함을 제시하였다.
The objective of this study is to identify influence of various training programs for national university staffs on their morale, motivation, job skills improvement, and university outcomes, as they perceive. For this purpose 1,000 staff members were surveyed and 629 responses have been analyzed. Major findings are: first, training programs positively work for staff members' morale, motivation, job skills and organizational outcomes of the university; second, out of various training programs, oversea's training has the strongest effect; third, oversea's training, job skills training, cultural education, training at training institutes, support for individual training at academies work better than support for CoP, training at other institutions, cyber training, government policy training; fourth, there was no statistical difference between sexes, but statistical differences were found among age groups in the effectiveness of training on morale, motivation, job skills improvement and organizational outcomes for national university staff members. Based on these findings, strategic provision of more effective training programs and how to improve government policy training which is imperative but less effective, and researches supporting them are suggested.