『세조실록악보』 수록 종묘제례악에서는 장단 주기에 따른 장고점의 구성 및 배열에서 규칙성이 발견된다. 이에 악곡 내에서 순환하는 행의 길이에 따라 반행 · 4행 · 8행 · 12행 · 16행 · 불규칙 장단으로 구분할 수 있는데, 기악 대강을 고려하여 유형별로 살펴보면 다음과 같은 특징을 확인할 수 있다. 반행 장단은 3강 기악형 악곡으로 반행(8박)마다 ‘고(鼓)’가 등장하는 특징이 있다. 4행 장단은 기악 대강에 따라 A와 B로 구분되는데, 고정 장고점과 유동적 장고점으로 구성된 네 장단이 순환한다는 공통점이 있었다. 다만 장고점과 가사점의 관계에서 차이가 있는데, 1강 기악곡의 경우 두 요소의 위치가 일치하나 2강 기악곡인 B의 악곡들은 서로 다르게 나타난다. 8행 장단 역시 기억 대강에 따라 크게 A와 B로 구분할 수 있는데, 3강 기악곡에 해당하는 A의 경우 고정 장고점에 ‘요(搖)’가 부가되며 2강 기악곡과 동일하게 장고점 및 가사점이 일치하지 않는다. 한편 B는 8개의 장단이 하나의 주기를 이루되 장고점 배열이 4행 장단과 같은데, 이는 4행-A가 2배 확대된 경우로 분석된다. 12행 장단은 장고점의 구성 및 배열에 따라 A · A 변형 · B로 구분되는데, 세 유형 모두 가사점과 장고점의 위치가 다르고 규칙성이 부재한다는 공통점이 있다. 또한, 16행 장단은 1강 기악곡에서 볼 수 있는데, 고정 장고점과 유동적인 장고점으로 구성되는 가운데 고정 장고점은 가사점과 같은 위치에 놓인다. 마지막으로 불규칙 장단의 경우 장고점 배열에는 규칙성이 보이나 장단 주기가 16행 이상이므로 ‘불규칙’이라 명명한 것인데, 1강 기악곡에서 볼 수 있으며 장고점과 가사의 위치가 일치한다. 이렇듯 유형별 장고점을 분석한 결과에 따르면 2강 · 3강 기악곡은 장고점과 가사점이 일치하지 않는데, 각 유형에 해당하는 악곡 중 ‘혁정’과 ‘희문’을 〈치화평> 및 『세종실록악보』에 수록된 원곡과 비교하는 것으로 그 이유를 추론할 수 있다. 두 유형 모두 기악 대강과 무관하게 장점을 규칙적으로 붙이는 한편 가사는 음악의 시작에 따라 다르게 위치시킴에 따라 차이가 생긴 것이다. 다만 2강 기악곡의 경우 장단 주기의 마지막 행에 이르러 고정 장고점과 같은 자리에 놓음으로써 본래의 형태를 회복하는 양상을 보이지만, 3강 기악형은 5정간씩 밀려난 형태를 일관한다. 한편 장고점 배열에서는 ‘요’와 ‘편’이 짝을 이루어 나타나므로 주목된다. 종묘제례악에서 ‘요’는 ‘고 · 편 · 쌍’에 비해 출현 빈도가 낮은데, 장단 주기를 구성할 때 ‘편’의 앞이나 뒤에 부가하는 양상이 여러 악곡에서 공통으로 확인되는 것이다. 특히 ‘요’와 ‘편’이 채편에서 치는 장점이며 현행 장구 주법 가운데 채편을 굴린 후 잡아주는 방법이 있음을 고려하면 두 장고점이 서로 유관함을 짐작할 수 있겠다.
Regularity is found in the composition and arrangement of Janggo-geom according to the rhythm cycle in ritual music of Jongmyo in the music score of 『Sejo Silok』. Therefore, it can be classified into half lines, 4 lines, 8 lines, 12 lines, 16 lines, and irregular rhythms according to the length of the rows circulating within the music, and the following characteristics can be confirmed by looking at each type considering the starting position of the music in Daegang. The half lines rhythm is a piece which starts on the third Daegang with a characteristic of “Go” appearing every accompaniment (8 beats). The 4 lines rhythm is divided into A and B according to the starting position of the music in Daegang, and there was something in common that the four rhythms consisting of fixed and fluid high points circulated. However, there is a difference in the relationship between the Janggo-geom and the lyrics point, and in the case of the piece which starts on the first Daegang, the positions of the two elements coincide, but the songs of B, the piece which starts on the second Daegang, appear differently. The 8 lines rhythm can also be largely divided into A and B according to the the starting position of the music in Daegang, and in the case of A, which corresponds to the piece which starts on the third Daegang, “Yo” is added to the fixed Janggo-geom, and the Janggo-geom and Lyrics points do not match as in the piece which starts on the second Daegang. On the other hand, in B, eight rhythms form a single cycle, but the arrangement of the long high points is the same as the four-row rhythm, which is analyzed as a case where the four-row-A is doubled. The 12 line rhythm is divided into A, transforming A, and B according to the composition and arrangement of Janggo-geom, and all three types have in common that the location of the Lyrics points and Janggo-geom is different and there is no regularity. In addition, the 16 line rhythm can be seen in the piece which starts on the first Daegang, consisting of a fixed Janggo-geom and a flexible Janggo-geom, and the fixed Janggo-geom is placed in the same position as the Lyrics points. Finally, in the case of irregular rhythms, the Janggo-geom arrangement shows regularity, but it is named “irregular” because the Janggo-geom period is more than 16 lines, which can be seen in the the piece which starts on the first Daegang, and the location of the Janggo-geom and the lyrics coincide. According to the results of analyzing Janggo-geom by type, the Janggo-geom and Lyrics points of the the piece which starts on the second and third Daegang do not match, and the reason can be inferred by comparing “Hyukjeong” and “Heemun” among each type of music with the original songs included in “Chihwapyeong”. Both types have regular Janggo-geom regardless of the starting position of the music in Daegang, while the lyrics are located differently depending on the beginning of the music, which is why there is a difference. However, in the piece which starts on the second Daegang, it shows a pattern of restoring its original shape by reaching the last row of the rhythm cycle and placing it in the same place as the fixed Janggo-geom, but the piece which starts on the third Daegang consistently has been pushed out by five beats. On the other hand, it is noteworthy that ‘Yo’ and ‘Pyeon’ appear in pairs in the Janggo-geom arrangement. In ritual music of Jongmyo, “Yo” appears less frequently than “Go, Pyeon, and Ssang” and when composing a rhythm cycle, the pattern of adding ‘Yo’ before or after “Pyeon” is commonly confirmed in various songs. In particular, considering that “Yo” and “Pyeon” are Janggo-geom hit in Chaepyeon, and that there is a way to hold Chaepyeon after rolling it among the current the way of performing Janggu, it can be guessed that the two Janggo-geoms, “Yo” and “Pyeon” are related to each other.