메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
원종진 (국민대학교) 강연식 (국민대학교) 유병용 (경일대학교)
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회논문집 한국자동차공학회논문집 제31권 제7호
발행연도
2023.7
수록면
531 - 545 (15page)
DOI
10.7467/KSAE.2023.31.7.531

이용수

DBpia Top 10%동일한 주제분류 기준으로
최근 2년간 이용수 순으로 정렬했을 때
해당 논문이 위치하는 상위 비율을 의미합니다.
표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
LiDAR sensors attached to the vehicle are vulnerable to contamination due to external factors. If a blind spot occurs due to contamination of the LiDAR surface, the surrounding environment and objects are not detected, causing problems in the safety of passengers, pedestrians, and surrounding vehicles. Therefore, this paper explains how to determine LiDAR surface contamination in real time. The LiDAR data type was used in the form of a spherical coordinate system to efficiently detect missing data parts. In addition, data omission factors were classified into pollution factors, environmental factors, and structural factors. And it was removed using an algorithm suitable for the characteristics of each data omission. In this paper, a bitmap containing data omission information was used to guarantee real-time determination of contamination in the range of 1 to 10. To verify the performance of the algorithm, experimental results are analyzed obtained from the LiDAR sensor artificially contaminatied on the surface while driving on the road.

목차

Abstract
1. 서론
2. LiDAR 데이터 입력
3. LiDAR Data 구성변경
4. 환경적, 구조적 요인의 데이터 누락 제거
5. 오염 판정
6. 실험
7. 결론
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0102-2023-556-001785941