It's been more than 90 days since you changed your password. Please change your password to protect your privacy
When you visit DBpia through the library, login to SNS is restricted.
If you visit through the library, the URL will be different and you will not be able to log in to SNS due to kakao/google/naver policy. If you want to use your SNS account, please visit DBpia directly and log in.
This study analyzed the effects of abuse, parental neglect, and cyberbullying on adolescent life satisfaction and discussed possible solutions. This study used basic data from the "2020 Child and Youth Human Rights Survey" conducted by the "National Youth Policy Institute" for the whole country. The independent variables were abuse, parental neglect, and cyberbullying. The dependent variable was the life satisfaction of adolescents. The control variables comprised the general characteristics of the research subjects. For data analysis, the SPSS ver. 27.0 program was used. When the life satisfaction was compared according to the general characteristics of the research subjects, "male students" scored higher than "female students" by gender, and "elementary school students" scored the highest by school type. The parameter "Award" scored the highest in terms of academic performance, and "Special City?/Metropolitan City" was the highest in the area of residence. The family type, "Other" accounted for the highest number of subjects. In terms of economic status, "relaxed" scored the highest. The scores relating to abuse (B=-0.215, P<0.001), parental neglect (B=-0.129, P<0.001), and cyberbullying (B=-0.036, P<0.05) were statistically significant. The higher the scores of abuse, parental neglect, and cyberbullying, the lower the life satisfaction of adolescents (P<0.001). If people at home and in school take an interest in children / students and come up with realistic measures to prevent abuse, neglect, and cyberbullying, it will be possible to reduce career identity, depression, and suicide attempts due to low levels of satisfaction among the youth. The causal relationship will be more clearly demonstrated if longitudinal research is attempted based on the results of this study in the future.
이 연구는 학대, 부모방임, 사이버불링이 청소년 삶의 만족도에 미치는 영향을 분석하여 이를 토대로 발생할 수 있는 문제점에 대해 논의하고자 하였다. 우리나라 전국을 대상으로 ‘한국청소년정책연구원(National Youth Policy Institute)’에서 실시한 ‘2020년 아동청소년인권실태조사’를 기본 데이터로 사용하였다. 독립변수는 학대, 부모방임, 사이버불링이고, 종속변수는 청소년 삶의 만족도, 통제변수는 연구대상자의 일반적 특성으로 구성하였다. 자료 분석은 SPSS ver 27.0 프로그램을 사용하였다. 연구대상자의 일반적 특성에 따른 삶의 만족도를 비교 한 결과 성별로는 ‘여학생’보다 ‘남학생’의 점수가 높았고, 학교유형으로는 ‘초등학생’이 가장 높았다. 학업성적으로는 ‘상’이 가장 높았고, 거주지역으로는 ‘특별시·광역시’가 가장 높았다. 가족형태로는 ‘기타’가 가장 높았고, 경제상태로는 ‘여유로움’이 가장 높았다. 학대(B=-0.215, P<0.001), 부모방임(B=-0.129, P<0.001), 사이버폭력(B=-0.036, P<0.05)이 통계적으로 유의하였고, 학대, 부모방임, 사이버불링이 높을수록 청소년 삶의 만족도가 낮았다(P<0.001). 가정과 학교가 모두 자녀와 학생에게 관심을 갖고 학대, 방임, 사이버불링이 발생하지 않도록 현실적인 방안을 마련하여 대처한다면 청소년 삶의 낮은 만족도에 의한 진로 정체감 감소, 우울증, 자살시도 등을 줄일 수 있을 것이다. 추 후 이 연구의 결과를 근거로 종단적 연구(longitudinal research)를 시도해 본다면 인과관계를 더 명확히 증명할 수 있을 것이다.
You have been reported one after another from other members for writing reviews that contain advertisements, busive language, personal attacks, or disparaging expressions. As a result, you cannot write a review.