메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
문선민 (서울시립대학교) 이선영 (서울시립대학교)
저널정보
대한건축학회 대한건축학회논문집 大韓建築學會論文集 第39卷 第7號(通卷 第417號)
발행연도
2023.7
수록면
129 - 140 (12page)

이용수

DBpia Top 10%동일한 주제분류 기준으로
최근 2년간 이용수 순으로 정렬했을 때
해당 논문이 위치하는 상위 비율을 의미합니다.
표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The plan to develop a school into community life and as a cultural center was well received in urban areas where there are limited sites and facilities. In Korea, community facilities in schools were introduced through the complex facilities of a school project in the early 2000s; in particular, the new town complex elementary school drew attention as a new type of future school. However, many issues surfaced since the opening of these schools; POE can provide improvement direction to prevent the same problems from being repeated. Three elementary schools were examined and the frames of analysis such as expansibility, convertibility, versatility, accessibility, adaptability, safety, and security were derived as critical spatial characteristics necessary for planning community facilities through a literature survey. The results of POE through site visits, questionnaires, and interviews with users such as students, parents, local residents, and teachers showed that separation between school buildings and complex facilities should be minimized for active use by the entire community. Additionally, overlapping spaces should be avoided for efficient use of the space.

목차

Abstract
1. 서론
2. 학교 내 커뮤니티 시설 건축계획
3. 학교시설 복합화 초등학교 분석의 틀
4. 신도시 학교시설 복합화 사례조사
5. 국내 학교시설 복합화 POE
6. 결론
REFERENCES

참고문헌 (13)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0102-2023-540-001711110