이 연구는 서울의 한 마을공동체에서 운영하고 있는 마을밥상의 공동체적 원리를 파악하고, 마을밥상이 도시 공동체 생활에 어떠한 영향을 미쳤는지 조사·분석한 것이다. 마을밥상을 운영하고 있는 공동체인 밝은누리의 역사와 함께 마을밥상이 태동한 당대 배경과 과정이 무엇인지, 마을밥상을 운영하는 데는 어떠한 공동체적 원리가 작동하고 있는지, 마을밥상이 지향하는 가치와 목표가 무엇인지, 이로 인해 공동체 구성원들의 일상생활에 어떠한 변화가 나타났는지를 분석하였다. 마을밥상은 밝은누리의 공동식사, 공동밥상, 마을밥상의 형태로 바뀌면서도 밥상 나눔이라는 문화 속에서 지속되고 있다. 마을밥상은 단순한 공동식사 의미 이상으로 공동체 구성원들이 서로 소통하고 관계 맺는 매개체로서 존재한다. 공동체 구성원들은 마을밥상을 이용의 대상으로만 생각하지 않고 울력으로 일손을 보탰다. 그리고 마을밥상 운영주체의 급여에는 공동체의 형평성 원리가 작동하고 있다. 또한 마을밥상 운영 원리에는 생명·순환·생태라는 가치 지향점이 분명하게 자리하고 있다. 친환경유기농산물을 사용하고, 수입과 가공된 식품 사용을 배제하며, 제철 식재료를 이용함으로써 토박이 씨앗을 살리고 불필요한 에너지를 절약하면서 건강한 먹거리와 생태환경을 중요하게 고려한다. 이는 마을밥상을 비롯한 마을 곳곳의 부산물을 텃밭의 거름으로 보내어 자연으로 순환시키는 실천으로도 이어진다. 아울러 마을밥상 문화와 먹거리에 대한 인식 전환이 공동체 구성원들의 일상생활 문화에도 영향을 미쳤다. 보수적인 입맛의 변화에 따라 먹거리에 대한 관심이 생기고 이는 식재료의 관심으로도 이어져 하늘땅살이의 실천으로 확장되었다. 이를 통해 생명 순환과 살림에 대한 인식의 지평이 더 넓어지면서 온 가족의 먹거리 체계가 변화되었다. 또한 마을밥상에서는 대규모 육아 품앗이가 선순환 구조를 이루고 있을 뿐만 아니라, 다양한 교육 현장으로서도 기능하고 있다. 이처럼 밝은누리는 인수마을밥상을 통해 도시라는 자연·지리적 한계에도 불구하고 생명·순환·생태의 가치 실천을 위한 다양한 공동체 운동을 펼쳐오고 있다. 무엇보다 마을밥상 운영을 통해 대안먹거리에 대한 고민과 실천을 해 오고 있으며 농촌의 생산문화의 중요성도 강조한다.
This study identifies the communal principle of a village table operated by a village community in Seoul and investigates and analyzes how the village table has influenced urban community life. This research analyzes the history of Bargn Nuri, the community that operates the village table, and the background and process of the village table’s birth, what communal principles are working to operate the village table, what values and goals that the village table pursues, and what changes have been shown in the daily lives of the community members. The village table has continued within the culture of table sharing while being changed into the forms of Bargn Nuri’s communal meal, communal table, and village table. The village table exists as a medium for the members of the community to communicate and relate to each other beyond having simple meaning as a communal meal. Community members assist through cooperation not merely regarding the village table as an object of use, and the principle of communal equity is operating in the salaries of subjects operating the village table. Also, the orientation towards the values of life, circulation, and ecology is clearly positioned in the principle of operating the village table. It uses eco-friendly organic agricultural products, excludes the use of imported or processed foods, utilizes seasonal ingredients to preserve native seeds, prevents the use of unnecessary energy, and considers healthy food and ecological environment to be precious. This also leads to the practice of sending byproducts from all over the village including the village table to manure in the garden and circulating them within nature. Furthermore, the change of recognition on village table culture and food has influenced the everyday culture of the community members. Interest in food arose as conservative tastes changed, which led to interest in food ingredients as well, and it came to be extended to the practice of sky and ground-based life. Through this, the whole family’s food system became changed as the horizon of awareness about the life cycle and living got broader. Moreover, through the village table, large-scale childcare support forms a virtuous cycle, and it also functions as the various fields of education. As mentioned above, Bargn Nuri has been carrying on various communal movements to practice the values of life, circulation, and ecology despite the natural and geographical limitations of a city through Insu Village Table. Above all, it has been considering and practicing alternative food through the operation of the village table and emphasizes the importance of rural production culture.