메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
정희원 (서울시립대학교)
저널정보
한국영미문학페미니즘학회 영미문학페미니즘 영미문학페미니즘 제31권 제1호
발행연도
2023.4
수록면
113 - 146 (34page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
Situated in the context of her mental collapse after childbirth, Charlotte Perkins Gilman’s “The Yellow Wallpaper” (1892) has been primarily read as a narrative of hysteria. My goal in this essay is to reread Gilman’s story as a narrative of postpartum depression, rather than hysteria, against the backdrop of contemporary cultural and gender politics. This essay begins with a discussion of the politics of causality in the representation of postpartum depression in Gilman’s short story. Then it moves on to an explication of South Korean writer Pak Wansŏ’s short story “Thus Ended My Days of Watching over the House” (1978) in order to explore connections between Gilman and Pak, and the late nineteenth-century American and twentieth-century Korean societies that use women’s suffering to maintain the status quo of domesticity. In the fourth section, I read Pak’s “About the Recuperative Period after the Postpartum Depression” (2013) as a text that reveals the possibilities of defining postpartum depression as a kind of culture-bound syndrome. Addressing the two authors’ texts, I would like to shed light on how Gilman and Pak embody their personal experiences of breakdown through the consciousness of public discourse, which implicitly constructs the female subject of motherhood/wifehood as an ailing self.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0