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(Background and Purpose) At present, each household in China has between one and two children, and more attention is being paid to educational projects that parents can participate in with their children; among these, the Kids Cafe is a representative program. Despite the increasing emphasis on Kids Cafes, spatial research considering the psychological stability and comfort of children using these services remains insufficient. In this regard, this study explores the current state of research on the overall interior design by analyzing the colors used annually in the Chinese Kids Cafe and examining the psychological characteristics of the space. (Methods) The spatial scope of the study was established as the play space among typical Kids Cafes currently operating in China to analyze indoor images in consideration of colors and psychological characteristics. For this reason, the concepts of Kids Cafe, playing space, color theory, and psychological characteristics were included in the investigation. To analyze seven Kids Cafe facilities in China, the KSCA program and IRI color adjectives were applied to extract the colors of the play space and obtain information about the interior image.
(Results) The results of the analysis revealed that in the play space, images of clarity were used up to three times; images of nature were found twice, and images of elegance, decency, gentleness, modernity, grandeur, and cuteness were each displayed once. In terms of the ride and other facilities, cute images were found four times, clear images three times, modern images two times, and cheerful, decent, subtle, natural, and elegant images once each. In the play spaces, four cafes were planned together and used a combination of warm and cool colors, and in terms of the ride and other facilities, four cases used a combination of warm and cool colors. (Conclusions) As described above, the combination of warm and cool colors is harmonizing and gives the facility a sense of balance. Despite this, the cyan color, which was found as the main cool color of the play space in six of the cafes in this study, has been judged to cause stress for children, and it should be avoided. In addition, in terms of the ride and facilities, warm and cool colors are integrated to create a playing environment that is both comfortable and tense, but the differences in play space are insufficient because they employ the same color plan and use similar colors. Although this research is based on the Chinese Kids Cafe, in the future, more cases and in-depth research will be conducted by comparing and analyzing the colors used in the Korean Kids Cafe.
(연구배경 및 목적) 현재 중국의 1가구당 자녀의 수는 1~2명 사이로 부모가 자녀들과 함께 참여할 수 있는 교육프로그램과체험 등이 가능한 키즈카페에 대한 관심이 증가하고 있다. 그러나 키즈카페에 대한 관심도가 날로 커짐에도 불구하고 키즈카페를 사용하는 유아들의 심리적 안정과 쾌적함을 고려한 공간 연구는 미비한 것으로 나타났다. 이에 본 연구에서는 매년 증가하고있는 중국 키즈카페에 사용된 색채를 분석하고 심리적 특성을 알아봄으로써 전반적인 실내이미지의 현황을 모색해보고자 한다.
(연구방법) 연구의 공간적 범위를 중국에서 현재 운영 중인 대표 키즈카페 중 놀이공간을 중심으로 설정하여 색채 및 심리적 특성을 고려한 실내이미지를 분석한다. 이를 위해 키즈카페와 놀이공간의 개념과 색채의 이론 및 심리적 특성에 대하여 고찰하고, 중국 내 키즈카페 6개의 사례를 KSCA 프로그램과 IRI 색채 형용사를 적용하여 놀이공간의 색채를 추출하여 실내의 이미지를도출한다. (결과) 분석 결과, 놀이공간에서는 맑은 이미지가 3회로 가장 많았고, 내츄럴한 이미지가 2회, 우아한, 점잖은, 온화한, 모던한, 화려한, 귀여운 이미지가 각각 1회로 나타났다. 그리고 놀이기구 및 기타 시설의 경우, 귀여운 이미지가 4회, 맑은 이미지가 3회, 모던한 이미지는 각각 2회, 경쾌한, 점잖은, 은은한, 내츄럴한, 우아한 이미지는 각각 1회로 조사되었다. 놀이공간의경우 난색과 한색 계열이 함께 계획된 사례는 총 4곳이었고, 놀이기구 및 기타 시설의 경우, 4곳에서 난색 계열과 한색 계열이 혼용된 색채계획이 발견되었다. (결론) 이상과 같이 난색과 한색 계열의 상호 결합은 조화를 이루고 균형감을 느끼게 하는 색채의조합이다. 그럼에도 불구하고 중국의 6개 사례에 적용된 한색 계열은 주로 놀이공간의 주조색으로 사용된 청회색은 아이들에게긴장감을 조성할 수 있으므로 지양해야 할 것으로 판단된다. 또한 놀이기구 및 시설의 경우, 난색과 한색이 어우러져 편안하면서도 긴장감이 공존하는 놀이 환경을 조성하고 있었으나 놀이공간의 색채계획과 같거나 동종의 색채들이 사용됨으로써 놀이공간의 차별성은 다소 부족해 보였다. 본 연구는 중국의 키즈카페를 대상으로 진행하였으나, 향후 보다 많은 사례와 한국의 키즈카페에 적용된 색채도 함께 비교 분석함으로써 세부적이고도 심도 있는 연구를 진행하고자 한다.
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