(연구배경 및 목적) 노르웨이의 유명 건축가 노르베르크-슐츠는 장소 정신의 개념을 제시하며 '장소 정신'이 인간의 마음속주관적 의식공간과 객관적 실존공간과의 융합이라 주장했다. 장소와 달리, 장소정신은 사람들이 행사에 참여하면서 느끼는 장소의 분위기, 장소에 대한 소속감이나 정체성 등을 더욱 폭넓게 담고 있다. 오늘날 소비주의가 주도하는 현대 사회에서 도시 건축은 통일된 설계 규칙과 단조로운 동질화 설계 개념 아래 건설된 듯 보이며, 오랜 역사가 누적되며 형성된 장소 정신을 무시하고 사람과 공간의 문화적 기억을 갈라놓았다. 슐츠의 장소 정신은 당대의 발전된 문맥 속에서 완전히 새로운 연역과 해석을 얻게 되었다. 본 연구의 목적은 현대 예술박물관 건축의 장소 정신 구축에 필요한 요소와 전략을 새로운 역사적 맥락에서 검토하고, 향후 도시재생을 도모하기 위한 디자인적 실천에 이바지하는 것이다. (연구방법) 본 연구는 융합적 관점에서 문헌 연구와사례조사를 통해 항저우 지역의 대표적인 사례를 선정하여 분석함으로써 예술박물관 건축의 장소 정신 구축 요소를 정리하고전략을 모색한다. (결과) 예술박물관 건축의 장소 정신 구축에 관하여 공간의 흐름, 주변 장소와의 관계, 공간 지각이라는 3가지측면에서 특성을 도출하고, 사례조사를 결합해 평면 시퀀스, 동선, 공간의 개방성, 자연환경, 도시환경, 이미지성, 직접 감지, 자기 감지라는 8가지 요소를 도출하였다. 이 8가지 요소는 슐츠의 장소 정신 구축 요소에 관한 이론과 접점이 있으며, 공간 스토리텔링의 구성, 공간 내 노드(node) 설정, 환경 특성을 유도하는 시퀀스 형성, 지역 문화 기반의 장소 의식 형성, 지각 체험의 형성이라는 5가지 예술박물관 건물의 장소정신 구축 전략을 도출하는 기반이 된다. (결론) 오늘날 급변하는 사회적, 경험적 체험이 맞이하는 가운데, 슐츠의 장소 정신 이론은 현재와 미래의 공간디자인 실천에서 여전히 중요한 의의를 가지고 있다. 각지의서로 다른 문화체험, 자연성의 회귀, 장소 의식의 재생은 미래 공간디자인이 지향하는 바이며, 사람들은 장소라는 매체를 통해끊임없이 변화하는 사회구조에서 정체성, 안정감, 소속감을 얻을 수 있다.
(Background and Purpose) Christian Norberg-Schulz, a famous Norwegian architect, proposed the concept of "spirit of place" as the fusion of the space of subjective consciousness and the space of objective existence within human beings.
Unlike place, the spirit of place encompasses the atmosphere of a place and the sense of belonging or identification with the place that people feel when they participate in an activity. In today's society, which is dominated by consumerism, urban architecture tends to be built under uniform design rules and monotonous, homogeneous design concepts. This ignores the spirit of a place formed by the accumulation of a long history, and splits the cultural memories of people and space. The purpose of this study is to explore the elements and strategies that are needed to construct the spirit of place in modern art museum architecture from a new historical context, and to contribute to future design practices and the search for ways of urban regeneration. (Method) This study, from a convergence perspective, selects representative cases in the Hangzhou area of China for analysis through literature research and case investigation in order to summarize elements of construction of the spirit of place in art museum architecture and to explore its strategies. (Results) Concerning the construction of the spirit of place in art museum architecture, characteristics were derived from three perspectives: planar flow, relationship with surrounding place, and spatial perception. Eight elements—planar order, dynamic lines, openness of space, natural environment, urban environment, imageability, direct perception, and self-perception—were derived as a result of the case studies. These eight elements have touchpoints that meet Schulz's theories on constructing spirit of place, and they work as the basis for five strategies to construct the spirit of place in art museum architecture: composition of spatial storytelling, setting nodes in space, forming sequences that induce environmental characteristics, forming a sense of place based on regional culture, and creating a perceptual experience. (Conclusions) While social and empirical experiences are changing dramatically in the present day, Schultz's theory of the spirit of place still has important significance for not only current but also future space design practice. Different cultures of cultural experience in different places, regression of nature, and regeneration of a sense of place are things that the future space design aspires to, and people will be able to obtain a sense of identity, stability, and belonging to the changing social structure in place as a medium.