메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
양시용 (연세대학교) 범진호 (연세대학교) 한은아 (연세대학교) 조준호 (연세대학교)
저널정보
한국의료시뮬레이션학회 한국의료시뮬레이션학회지 한국의료시뮬레이션학회지 제7권 제2호
발행연도
2023.12
수록면
131 - 137 (7page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Background: In 2018, we developed a Virtual Reality Neurologic Examination Teaching tool (VRNET) to educate medical students on the neurological symptoms of the eye and face that could not be easily simulated by standardized patients (SP). VRNET 2.0, an enhanced version, facilitates neurological examinations of the arms and legs, thereby eliminating the need for SP and relying solely on the program for education. This study introduces VRNET 2.0 and reports its application in medical student education.
Methods: This retrospective study analyzed the responses to a questionnaire administered to 362 fourth-year medical students after the completion of a practice run from March 2018 to October 2021. The questionnaire included questions on satisfaction, difficulty, appropriateness of time allocation, expectation, and achievement of learning goals.
Results: Compared to the training method using SP + VRNET in 2019, training using VRNET 2.0 in 2021 was found to be superior in terms of satisfaction (8.18 [SP+VRNET] vs 8.81 [VRNET 2.0], p=.011) and difficulty (7.95 [SP+VRNET] vs 7.25 [VRNET 2.0], p=.040).
Conclusion: Neurologic examination training using VRNET 2.0 for medical students showed higher satisfaction and lower difficulty than the training program combining SP and VRNET. Further research is essential to assess the actual educational effectiveness of VRNET 2.0.

목차

서론
연구 방법
연구 결과
고찰
결론
REFERENCES

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-151-24-02-089320529