본 연구는 미디어와 문화정보활동의 상관관계를 파악하기 위해 설계되었다. 이를 위해 구조화된 설문을 통해 예비조사와 실제 서베이를 실시하였으며, 510명을 분석하여 문화 예술인식에 대한 관심과 참여횟수를 측정하였다. 응답자들은 문화인식을 고급문화와 일상생활문화의 2차원 적으로 인식 하였으며, 문화 활동도 직접 참여하는 활동보다, 책, 영화, 만화 등 매체관련 문화 활동을 더 많이 하였다. 미디어 이용에서도 모바일, 인터넷, TV이용자 1) 정보지향성, 2) 지식지향성, 3)관계지향성, 그리고 4) 오락 지향성으로 나타났다. 모바일 이용자는 정보와 관계중심의 문화 활동을 주로 하였으며, TV 이용자는 대중문화관련 오락과 일상정보파악의 미디어를, 인터넷 이용자는 정보, 관계, 오락, 생활문화정보 미디어를 사용하는 것으로 나타났다. 즉 개인적인 문화향유 정보추구 성향을 1차로, 정보추구 성향 높은 그룹과 낮은 그룹으로 분류하여 정보 추구 정도를 측정하였으며, 이들의 인터넷이용시간, 이용정도, 그리고 디지털 미디어의 이용경향의 정도를 측정하였다. 개인의 정교화 가능성향에 따라 디지털 미디어 이용정도가 통계적으로 유의미하게 나타났다.
This research is designed to explore the correlation between media and cultural information activities. The study conducted survey research with pilot test and constructed questionnaires. There are 510 subjects, measured the cognition, perception and participation of the culture and arts. The respondents have two(2) dimensional cognitions to the meaning of culture: popular and high culture. In addition, there are two levels of cultural activities: direct cultural consumption participation and mediated participation such as books, cinema, cartoon. Moreover, the data shows that there are multi-dimensional media consumption in mobile, Internet, and TV: 1) information orientation, 2) knowledge orientation, 3) relational orientation, and 4) entertainment orientation. Mobile users focused on information and relationship centric consumption, whereas TV users focused on entertainment and daily information related public culture. The result also shows that Internet users are mainly related information, relationship, entertainment and daily cultural life. The research implied that individual who has high cultual information orientation is correlated to frequencies, time, in the Internet use. Also the group of higher cultural consumption orientation is highly correlated to the more time and consumption of digital media, whereas lower group is related to the less use of the digital media. The statistics results are confirmed that the ELM(elaborate likelihood model) can also applies to the digital media usages.