본 연구는 아버지와 자녀의 자아존중감, 아버지-자녀 의사소통, 자녀의 사회적 기술 간의 관계를 밝히는 데 목적이 있다. 이를 위해 초등학교 고학년(4-6 학년) 자녀를 둔 아버지 244명을 대상으로 설문을 시행하였고, 이후 SPSS 25.0 및 Process macro 4.2를 통해 상관분석 및 매개효과분석을 실시하였다. 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 아버지의 자아존중감과 자녀의 자아존중감, 아버지-자녀 의사소통 및 자녀의 사회적 기술 간에 정적 상관관계가 존재했다. 둘째, 아버지의 자아존중감과 자녀의 사회적 기술 간의 관계에서 아버지-자녀 의사소통 및 자녀의 자존감의 매개효과가 각각 유의한 것으로 나타났다. 셋째, 아버지의 자아존중감과 자녀의 사회적 기술의 관계에서 아버지-자녀 의사소통 및 자녀의 자아존중감의 순차 매개효과가 유의한 것으로 확인됐다. 다만, 이 순차 매개효과는 아버지의 자아존중감 및 자녀의 사회적 기술 간의 관계를 완전매개한다. 본 연구는 어머니 대상의 연구보다 상대적으로 그 수가 부족한 아버지 대상의 연구를 진행하여 아버지의 자녀에 대한 영향력을 밝혔고, 자녀의 자아존중감 및 사회적 기술 발달에 관련된 부모교육 프로그램 개발이나 부모 상담 시에 아버지-자녀 의사소통에 관련된 개입이 유용함을 지지하는 근거를 제시했음에 그 함의가 있다.
The purpose of this study was to clarify the relationship between the self-esteem of the father and child, father-child communication, and the child"s social skills. A survey was conducted on 244 fathers with children in the upper grades of elementary school (grades 4-6), and then correlation and mediating effect analyses were conducted using SPSS 25.0 and Process Macro 4.2. The analysis results were as follows: First, there was a positive correlation between the father"s self-esteem, the child"s self-esteem, father-child communication, and the child"s social skills. Second, it was found that the mediating effect of the father-child communication and the child"s self-esteem was significant in the relationship between the father"s self-esteem and the child"s social skills. Third, it was confirmed that the sequential mediating effects of the father-child communication and the child"s self-esteem were significant in the relationship between the father"s self-esteem and the child"s social skills. However, the sequential mediating effect completely mediated the relationship between the father"s self-esteem and the child"s social skills. This study revealed the influence of fathers on their children by conducting a research study on fathers. Such studies are relatively fewer than studies on mothers. This study presented evidence to support the usefulness of interventions related to father-child communication in parent education programs or parent counseling related to children"s self-esteem and social skills development.