이 연구의 목적은 청소년의 진로정체감,진로장벽 및 직업선택의 관계를 분석하는 것이다. 연구대상은 고등학생 101명이다. 연구대상의 성별은 남자 60명, 여자 41명, 학년은 1학년 11명, 2학년 90명, 유형은 남학교 42명, 여학교 24명, 남녀공학 35명으로 나타났다. 연구도구는 진로정체감, 진로장벽, 직업선택의 척도를 사용하였다. 자료분석은 빈도분석, 확인적요인분석, 기술통계분석, 상관관계분석 및 구조방정식모형분석을 실시하였다. 연구결과 첫째,진로정체감과 진로장벽의 하위요인들 간의 관계에서 모두 부적인 영향을 미치며, 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 둘째, 진로정체감과 직업선택의 관계에서 직업선택의 하위요인 중 근무환경, 발전가능성 및 사회적 평판에 정적인 영향을 미치며, 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 셋째, 진로장벽과 직업선택의 관계에서 진로장벽의 하위요인 중 타인갈등과 나이문제가 직업선택의 사회적평판에 정적인 영향을 미치며, 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 시사점으로 청소년의 진로정체감을 높이고, 진로장벽에 대한 인식 수준을 극복할 수 있고, 직업선택에 있어 그 가치를 적립할 수 있는 교육적 대한을 제시하였다.
This study aims to analyze the relationship between career identity, career barriers, and job choice among adolescents. The subjects were 101 high school students. The gender of the study subjects was 60 men and 41 women, 11 first-year students, 90 second-year students, 42 male schools, 24 female schools, and 35 coeducational students. The research tools included scales for career identity, career barriers, and job choice. Data analysis involved frequency analysis, confirmatory factor analysis, descriptive statistics, correlation analysis, and structural equation model analysis. The results are as follows: First, a statistically significant negative impact was observed between the sub-factors of career identity and carrier barriers. Second, in the relationship between career identity and occupational choice, sub-factors of occupational choice such as working environment, potential for advancement, and social reputation were positively influenced and statistically significant. Third, among the sub-factors of career barriers, conflicts with others and age issues showed a positive and statistically significant impact on the social reputation aspect of occupational choice. The study suggests educational alternatives aimed at enhancing adolescents’ career identity, overcoming perceptions of career barriers, and accumulating value in their occupational choices.