스포츠 산업은 다른 산업 분야와 마찬가지로 인공지능(Artificial Intelligence: AI) 기술의 도입에 따라 급격한 변화를 겪고 있다. 이 변화의 맥락에서, 본 연구는 스포츠 산업 내에서 AI의 적용 범위를 AI 기술, 연구 방법, 연구대상, AI 산업 관점 등 네 가지 기준을 통해 체계적으로 탐구하고, 스포츠 산업 분야의 학술 연구 동향을 분석하고자 한다. 이를 위하여 학술연구정보서비스, 한국학술정보, 구글학술도서관의 사이트를 활용하여 연구물을 검색하였으며, 선별된 349편의 연구 중 52편을 선정하였고, 최종적으로 MMAT 평가 기준에 부합하는 47편을 내용분석으로 분석하였다. 연구는 4가지 기준으로 분류하였으며 구체적인 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, AI 기술 영역에 따른 분석 결과 생체인식과 기계학습 플랫폼이 주를 이루었으며, 음성인식과 텍스트분석 및 자연어 처리 연구는 진행되지 않은 것으로 확인되었다. 둘째, 연구 방법 분석 결과 가장 많이 진행된 연구는 질적 연구의 사례분석과 양적연구의 추론 통계이며, 실험연구는 2022년부터 증가하는 추세이다. 셋째, 연구대상은 문헌, 여가활동 참여자 및 경기분석, 전문가, 선수의 순으로 진행되었다. 마지막으로, AI 산업 영역에서 서비스와 관련한 연구가 주를 이루었으며, 종목 참여자의 만족도 관련 연구가 많은 것으로 확인되었다. 본 연구는 스포츠 산업에서 AI 적용의 이론적 기반과 실무적 적용에 대한 통찰을 제공한다는 점에서 의의를 갖는다.
The sports industry, like other sectors, is undergoing rapid changes with the introduction of Artificial Intelligence (AI) technology. In the context of these changes, this study aims to systematically explore the scope of AI applications within the sports industry based on four criteria: AI technology, research methods, subjects of study, and the AI industry perspective. For this purpose, research materials were searched using academic research information services, Korea Academic Information, and Google Scholar"s library, selecting 52 out of 349 studies and ultimately analyzing 47 studies that met the MMAT evaluation criteria through content analysis. The research was categorized into four criteria, and the specific results are as follows: First, the analysis based on AI technology areas showed that biometrics and machine learning platforms were predominant, while research on voice recognition, text analysis, and natural language processing was not conducted. Second, the most common research methods were qualitative case studies and quantitative research with inferential statistics, with experimental research showing an increasing trend since 2022. Third, the subjects of research were literature, leisure activity participants, game analysis, professionals, and athletes, in that order. Lastly, in the AI industry area, research related to services dominated, with many studies focusing on the satisfaction of sports participants. This study is significant in providing theoretical foundations and practical insights into the application of AI in the sports industry.