메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
장희수 (전남대학교) 장희수 (전남대학교) 이주연 (전남대학교) 이주연 (전남대학교)
저널정보
한국아동가족복지학회(구 한국가족복지학회) 한국가족복지학 한국가족복지학 제28권 제3호
발행연도
2023.9
수록면
351 - 372 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
Obj e c t i v e : The purpose of this study is to verify the longitudinal effects of mothers’ parenting behavior in infancy on the school adjustment of 1st graders in elementary school and to analyze whether early childhood school readiness mediated the relationship between them. Methods: This study, using Korean Children’s Panel Survey, targeted children in 841 households. SPSS 25.0 was used to analyze differences among major variables and Pearson’s correlation. The mediating effect of school readiness was verified using PROCESS macro 4.1. Results: Both subfactors of mother’s parenting behavior were related to school adjustment. In other words, the mother’s compassionate parenting behavior directly affected school adjustment and the con- trolled parenting behavior indirectly affected children’s school adjustment mediated by school readiness. Conc lus i ons: The results of this study suggest that both sub-factors of mothers' parent- ing behavior should be encouraged from infancy for children's positive school adjustment. Additionally, this study shows that school preparation guidance is necessary for preschool chil- dren to successfully adapt to school.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0