안정적인 고전적 영상문법과는 달리 핸드헬드 영상은 떨림과 흔들림, 그리고 불확실한 이미지로 인해 영화의 초창기부터 일정한 거리를 두고 있었다. 프랑스의 누벨바그 감독들은 핸드헬드 영상의 즉흥성과 주관성, 관객참여의 이점을 발견하여 적극적으로 영화에 도입하였고, 다큐멘터리 분야에서는 사실을 담는데 편리한 촬영기법으로 2차 세계대전 후 주요한 촬영 방식으로 자리 잡았다. 폴 그린그래스는 <블러디 선데이>를 시작으로 모든 작품의 촬영 방식을 핸드헬드로 일관하였다. 그중에서 <블러디선데이>를 비롯한 네 편의 실화 기반 영화에서 핸드헬드는 저널리즘적인 요소와 함께 관객을 관람의 위치에서 역사의 목격자로 자리매김하는데 핸드헬드 촬영 방식이 주효하게 작용하였다. 본 논문에서는 다큐멘터리 적 경향을 띠는 폴 그린그래스의 실화 기반 영화에서 핸드헬드의 미학적, 사회적 의미를 탐색하고자 한다.
Handheld imaging, with its accompanying shakiness, tremors, and uncertainty, is considered to be a somewhat disparate cinematographic technique from classical cinematography. For this reason, handheld filming was distanced from the earliest days of cinema. The French Nouvelle Vague directors discovered the benefits of subjectivity and audience participation in handheld images and actively adopted it in their films. After World War II, it became the dominant method for documentaries because of its ease of use. Paul Greengrass, starting with <Bloody Sunday>, used handheld for all his films. In his true story-based films, including <Bloody Sunday>, handhelds have been used to create a journalistic element and to position the audience as a witness to history. This paper explores the aesthetic and social meaning of handhelds through Paul Greengrass"s true story-based films, which are tend to be documentary in nature.