북한 당국의 교통체계 운영 중단으로, 시장화 이후 “아래로부터”의 기술·사회적 실천을 통해 다양한 ‘탈것’, 규칙, 이동 흐름이 창발했다. 모빌리티 관점에서, ‘시장화’란 사람과 물자의 이동이 중앙집권적 수목형에서 수평적 리좀형으로 전환되는 과정으로서, 다음의 의미를 지닌다. 첫째, 밀수, 전유, 비법적 공모, 비공식적 거래 등의 모빌리티 실천은 표면상 규율에 반하지만, 궁극적으로는 북한 체제의 이동권 제한 레짐을 유지해주는 주요 원동력 중 하나다. 다만 통치의 레짐은 주변부만 일부 규제할 뿐, ‘비법’의 중심부에는 큰 영향을 주지 못한다. 둘째, 모빌리티와 관련한 실재, 실천, 현실 세계를 구성하는 정동과 비인간의 영향력은 점차 증대되어 이제 북한 당국의 레짐, 주민의 이성적 예상과 실천, 기존의 기술적 관행을 넘어선다. 셋째, 시장화 이후의 젠더 질서 변화는 여성의 모빌리티가 남성 대비 확대되면서 인식, 태도, 정동 격차 역시 증폭된 결과로 설명된다. 그러나 여성이 이동 전략을 통해 불안계급적 지위를 다소 회복했음에도, 내면화된 모빌리티의 젠더적 정동은 여전히 잔존하고 있기도 하다.
After the North Korean authorities’ suspension of the transportation system, various socio-technical mobility changes emerged. From the point of view of mobility, ‘marketization’ is the process of converting the movement of people and goods from a centralized arborescent model to a horizontal rhizome model, which has the following meanings. First, on the surface, movement practices such as smuggling, appropriation, illegal collusion, and informal transactions are seemingly against the rules; yet, ultimately they are one of the main driving forces that maintain the regime’s restrictions on the right to movement. However, authorities only partially regulate the periphery and do not have a significant impact on the center. Second, the influence of affect and non-humans that constitute reality, practice, and the real world of mobility have gradually increased beyond the system of the North Korean authorities, the rational expectations and practices of the residents, and the existing technical practices. Third, the change in the gender order can be explained as the result of the amplification of the gap in perception, attitude, and affect as women’s mobility expands compared to men. However, even though women have somewhat recovered their class status through mobility strategies, the gender affect of internalized mobility still remains.