본 연구는 한류콘텐츠 요인인 K-DRAMA, K-MOVIE, K-POP 그리고 K-FOOD 요인이 인플루언서의 요인인 정보성, 전문성, 매력성에 미치는 영향과 이들 인플루언서 활동요인이 세계화에 미치는 영향을 연구하는데 있다. 이의 연구를 통해 전 세계 사람들이 향유하는 한국 문화콘텐츠의 주요 이용 경로를 다양화의 필요성을 제기하며 유튜브는 향유자의 적극적이고 주도적인 참여를 이끌어 K-DRAMA, K-MOVIE, K-POP 그리고 K-FOOD 콘텐츠가 글로벌로 확산하는 데 크게 이바지하는데 있다. 본 연구의 실증분석 결과에 따르면. 첫째, 한류콘텐츠인 K-MOVIE, K-POP, K-FOOD는 유튜부 인플루언서의 전문성에 긍정적 영향을 미치는 반면, K-DRAMA는 유튜부 인플루언서의 전문성에 긍정적 영향을 미치지 않는 다는 점이다. 둘째, 한류 콘텐츠인 K-DRAMA, K-MOVIE, K-POP, K-FOOD 모든 요인이 유튜부 인플루언서의 매력성에 긍정적 영향을 미치고 있음을 알 수 있다. 셋째, 한류 콘텐츠인 K-DRAMA, K-MOVIE, K-FOOD 모든 요인이 유튜부 인플루언서의 정보성에 긍정적 영향을 미치고 있지만, 한류 요인인 K-POP은 인플루언서 정보성에 영향을 미치지 않는다. 그리고 마지막으로 유튜부 인플루언서의 전문성, 매력성 그리고 정보성은 한류의 세계화에 긍정적인 영향을 미치고 있다는 점이다. 본 연구는 유튜부 인플루언서에 의한 한류 콘텐츠의 세계화에 대한 연구로서 이제 한류는 마케팅적 요요소를 가미한 해외 한류 마케팅 소개매체로 등장하고 있다. 특히, 유튜부 인플루언서가 지각된 평판이 좋을수록 이용자가 한류 관련 콘텐츠에 더 적극적으로 마케팅하고 홍보하여 한류 콘텐츠를 알리는 계기를 마련하고 있다.
Research Purpose: This study examines the impact of Korean Wave content factors such as K-DRAMA, K-MOVIE, K-POP and K-FOOD on influencer factors such as informativeness, expertise and attractiveness, and the impact of these influencer activity factors on globalization. Research Methods: As for the analysis method, first, the general characteristics of the investigation target are considered through general frequency analysis. Second, to ensure the validity and reliability of the questionnaire items, reliability analysis is performed using factor analysis and Cronbach"s alpha coefficient. Third, a multiple regression analysis was conducted on the influence of K-DRAMA, K-MOVIE, K-POP, which are Korean Wave content factors, and YouTube influencer factors, such as expertise, attractiveness, and informativeness, which are K-FOOD factors, and influencer factors. A simple regression analysis was conducted on the impact on the globalization of the Korean Wave. Results in Research: First, while Korean Wave contents such as K-MOVIE, K-POP, and K-FOOD have a positive effect on the expertise of YouTube influencers, K-DRAMA does not have a positive effect on the expertise of YouTube influencers. Second, it can be seen that all Korean Wave content factors such as K-DRAMA, K-MOVIE, K-POP, and K-FOOD have a positive effect on the attractiveness of YouTube influencers. Third, all Korean Wave content factors such as K-DRAMA, K-MOVIE, and K-FOOD have a positive effect on the informativeness of YouTube influencers, but K-POP, a Korean Wave factor, does not affect the informativeness of influencers. And finally, the expertise, attractiveness, and informativeness of YouTube influencers are having a positive impact on the globalization of the Korean Wave. Research Conclusion: This study is a study on the globalization of Korean Wave content by YouTube influencers, and the Korean Wave is now emerging as a medium for introducing overseas Korean Wave marketing with marketing elements added. In particular, the better the perceived reputation of a YouTube influencer, the more actively users market and promote Korean Wave-related content, creating an opportunity to promote Korean Wave content.