본 연구는 대전·세종·충남 지역 소비자의 소비생활과 디지털 소비경험을 이해하고, 지역 소비환경과 소비여건을 개선하기 위한 목적으로 수행하였다. 이를 위해 한국소비자원의 2019년과 2021년 한국의 소비생활지표 데이터를 비교, 분석하여 다양한 시사점을 도출하였다. 먼저, 코로나19의 영향으로 소비자의 관심사가 변화했는데, 식품·외식 영역에 대한 관심은 지속적으로 높았으며, 의류와 주거·가정용품의 중요성이 두드러지게 나타났고, 금융·보험 영역에는 상대적으로 낮은 관심이 보였다. 둘째, 소비자들이 흔히 경험하는 피해영역은 포장·배달서비스, 외식서비스, 의류, 식료품, 정보통신 기기 등이었으며, 특히 식료품, 세탁·수선 서비스, 자동차수리·점검 서비스에서 소비자피해가 높았다. 셋째, 코로나19로 인해 대면 소비 장소에서의 불만이 감소하고, 비대면 소비 장소에서의 불만이 증가했으므로 비대면 환경의 서비스 품질과 소비자 경험을 개선해야 할 것으로 보인다. 넷째, 대부분의 소비생활 영역에서 2019년에 비해 2021년에 소비생활만족도가 향상되었지만, 외식서비스 영역에서는 만족도가 하락한 점에 주목하여 외식서비스의 품질을 개선이 필요할 것으로 보인다. 다섯째, 디지털 소비경험과 인식 수준이 급속히 변화했는데, 특히 모바일쇼핑과 SNS쇼핑에서의 경험이 향상되었으며, 디지털 소비여건 인식 수준도 향상된 것으로 나타났다. 마지막으로, 소비생활만족에 영향을 미치는 요인은 2019년과 2021년에 다르게 나타났고, 코로나19 이후에는 모바일쇼핑, TV홈쇼핑, 금융플랫폼, 개인간 거래 경험의 영향이 커진 것으로 나타났다. 특히, 모바일쇼핑, TV홈쇼핑, 금융플랫폼 이용 경험은 소비생활만족에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 당근마켓이나 중고나라 등 개인간 거래의 경험이 소비생활만족에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이에 개인간 거래에서 소비자들이 거래의 불안정성을 느끼고 있는 것인지, 시간과 에너지 소모가 생겨 결과적으로 소비생활만족에 부정적인 영향을 미치는 것인지 지역사회 및 기업 차원에서 확인할 필요가 있다고 본다. 본 연구 결과는 지역 소비환경과 소비여건 개선을 위한 정책과 서비스 개발에 유용할 것으로 보인다.
This study drew various implications by comparing and analyzing consumer life index data from 2019 and 2021 to understand the consumer life and digital consumption life of consumers in Daejeon, Sejong, and Chungnam, and to improve the local consumption environment and consumption conditions. First, consumers’ interests changed due to the influence of COVID-19. And the importance of clothing, housing, and household goods was noticeable. But relatively low interest was shown in the financial and insurance areas. Second, the damage areas commonly experienced by consumers were packaging and delivery services, restaurant services, clothing, groceries, and information and communication devices. And in particular, consumer damage was high in food, laundry & repair services, car repair and inspection services. Third, complaints in face-to-face consumption places decreased, but complaints in non-face-to-face consumption places increased. So the quality of service and consumer experience in non-face-to-face environments should be improved. Fourth, compared to 2019, consumption life satisfaction improved in 2021 in most consumer life areas, but the quality of food service needs to be improved as that satisfaction decreased in the food service area. Fifth, the level of digital consumption experience and awareness changed rapidly, especially in mobile shopping and SNS shopping. And also the level of awareness of digital consumption conditions improved. Finally, factors affecting consumer life satisfaction were different in 2019 and 2021 each other. And after COVID-19, mobile shopping, TV home shopping, financial platforms, and personal transaction experiences increased. In particular, experiences using mobile shopping, TV home shopping, and financial platforms were found to have a positive effect on consumer life satisfaction, but experiences of transactions between individuals, such as Danggeun market and Joonggonara(Korea’s second-hand market app), negatively affect consumer life satisfaction. Accordingly, it is necessary to check at the community and corporate level whether consumers are feeling the instability of transactions in personal transactions or not, and whether time and energy consumption are causing negative effects on consumer life satisfaction or not. The results of this study are expected to be useful for the development of policies and services to improve the local consumption environment and consumption conditions.