본 연구는 유아의 행동억제 기질이 사회정서능력에 영향을 미치는 과정에서 유아의 의도적 통제 기질과 어머니 마음챙김 양육의 조절된 조절효과를 확인하고자 하였다. 이를 위해 전국의 만 3~6세 자녀 남아 137명(50.0%), 여아 137명(50.0%)의 어머니 274명을 대상으로 유아의 행동억제 및 의도적 통제 기질, 유아의 사회정서능력과 어머니 마음챙김 양육을 묻는 설문을 실시하였다. 수집된 자료를 PROCESS macro를 사용하여 조절된 조절 모형을 분석하였다. 분석 결과, 유아의 행동억제 기질, 의도적 통제 기질, 어머니 마음챙김 양육 사이에 삼원 상호작용이 유의하였다. 이와 같은 결과는 유아의 사회정서능력에 대한 행동억제 기질의 영향력은 유아의 의도적 통제 기질과 어머니의 마음챙김 양육에 따라 변화할 수 있다는 것을 시사한다. 이러한 결과를 토대로 유아의 기질 특성을 파악하고 이에 따른 어머니의 마음챙김 양육 수준을 확인하여 부모 상담 및 교육 시 적절한 개입을 위한 유용한 정보를 제공할 수 있다는 점에서 의의가 있다.
This study examined the moderating effect of preschoolers’ effortful control temperament and mother mindful parenting on the process of preschoolers behavioral inhibition temperament affecting social-emotional competence. For this purpose, 274 mothers of children aged 36 to 84 months, 137 boys (50.0%) and 137 girls (50.0%), were surveyed. Preschoolers’ behavioral inhibition temperament, effortful control temperament, social-emotional competence, and mother mindful parenting were measured. The hypotheses were tested using the PROCESS macro for moderated moderation analysis. Results showed a significant three-way interaction between preschoolers’ behavioral inhibition temperament, effortful control temperament, and mother mindful parenting. Alternatively, these results suggest that effortful control temperament and mother mindful parenting can change the influence of the behavioral inhibition temperament on preschoolers’ social-emotional competence. Based on the results, useful information for appropriate intervention in parent counseling and education can be obtained by identifying preschoolers’ temperament characteristics and examining the level of mother mindful parenting accordingly.