메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김혜원 (중앙대학교) 양명희 (중앙대학교)
저널정보
한국언어문화교육학회 언어와 문화 언어와 문화 제19권 제4호
발행연도
2023.11
수록면
51 - 77 (27page)
DOI
10.18842/klaces.2023.19.4.003

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to examine the frequent use of the error forms `있는다, 없는다, 있은, 없은' among Korean language learners through analysis of a written raw corpus, and to propose educational strategies for addressing these errors. A total of 1,291 sentences containing `있는다, 없는다, 있은, 없은' were identified in the written raw corpus of Korean language learners. Out of these, 1,282 sentences were reviewed after excluding 9 sentences that were considered correct. As a result, `있는다' was frequently used in the forms of `-(으)ㄹ 수 있는다, -이/가 있는다, -고 있는다, -도 있는다, 재미있는다', and `없는다'was frequently used in the forms of `-(으)ㄹ 수 없는다. -이/가 없는다'. Regarding the error form `있은', the most frequent usage patterns were `맛있은, 재미있은, -이/가 있은, -(으)ㄹ 수 있은'. Additionally, `없은' was frequently used in the forms of `-이/가 없은, -(으)ㄹ 수 없은'. In this paper, we summarize the error sentences based on these commonly occurring or distinctive error patterns among learners. These error sentences can be utilized as teaching materials and provided to both learners and teachers.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0