브랜드 콜라보레이션은 규모와 산업 분야를 불문하고, 다양한 영역에서 창의성을 바탕으로 신선함과 즐거움을 창출하며 지속적인 마케팅 이슈를 만들고 있다. 또한 기업 간 브랜드 콜라보레이션을 활용한 팝업스토어 마케팅은 소비자에게 큰 호응을 얻고 있으며, MZ 세대를 사로잡기 위한 브랜딩의 핵심 요소가 되었다. 브랜드 콜라보레이션 팝업스토어는 패션, 뷰티, 드라마, 영화, 게임, K-POP 등 다양한 브랜드 및 콘텐츠의 주요 마케팅 전략으로 활용되고 있다. 본 연구는 브랜드 콜라보레이션, 팝업스토어에 관한 문헌연구, 이론적 고찰을 통해 콜라보레이션 및 팝업스토어의 특징 및 강점, 마케팅 전략을 도출하였다. 또한 브랜드 콜라보레이션 마케팅 기법 분석을 토대로 디젤과 원소주, 삼성 갤럭시와 GS25, 루이비통과 슈프림, 메종 마르지엘라와 젠틀몬스터, 경성 크리처와 오설록, 블랙핑크와 오레오의 브랜드 콜라보레이션 팝업스토어 사례를 분석하였다. 브랜드 콜라보레이션 팝업스토어 마케팅은 브랜드의 인지도 및 가치를 상승시키고, 브랜드의 이미지를 강화한다. 또한 기존 고객과 긴밀하게 소통하고, 새로운 소비자를 유입할 수 있으며, 브랜드 이미지 개선을 통해 새로운 가치를 창출하고, 브랜드파워를 높일 수 있다.
Brand collaboration has created continuous marketing issues by creating freshness and enjoyment based on creativity in various areas regardless of size and industry. In addition, pop-up store marketing using brand collaboration between companies is receiving great response from consumers and has become a key element of branding to capture the MZ generation. Brand collaboration pop-up stores are being used as major marketing strategies for various brands and contents such as fashion, beauty, drama, movies, games, and K-POP. Through brand collaboration, literature research on pop-up stores, and theoretical considerations, this study derives the characteristics and strengths of collaboration and pop-up stores, and marketing strategies. In addition, based on the analysis of brand collaboration marketing techniques, the cases of Diesel and won soju, Samsung Galaxy and GS25, Louis Vuitton and Supreme, Maison Margiela and Gentle Monster, Gyeongseong Creature and Osulloc, Black Pink and Oreo"s brand collaboration pop-up stores were analyzed. Brand collaboration pop-up store marketing increases brand awareness and value, and strengthens brand image. In addition, it can communicate closely with existing customers, attract new consumers, and improve brand image to create new value and increase brand power.