우리 사회는 다양성과 복잡성이 증가함에 따라 정부 중심의 문제해결 방식이 한계에 다다르면서 거버넌스의 중요성이 강조되고 있다. 산림 분야 역시 정부 주도의 수동적인 산림 관리를 넘어 다양한 이해관계자가 참여하는 방식의 확산이 필요한 시점에 도래하였다. 산림청은 선도산림경영단지를 지정하여 사유림의 구조적인 문제를 개선하고, 단지를 중심으로 목재, 임산물, 산림휴양서비스 등 산림자원의 생산과 이용이 선순환되는 경제를 구축하여 사유림 활성화를 통한 지역사회 기여를 목표로 한다. 선도산림경영단지의 거버넌스 운영실태를 파악하고, 19가지 운영 속성을 도출하여 거버넌스 구축에 필요한 역량 요소와의 연계성을 분석하여 진단하였다. 이를 기반으로 관리 주체인 담당자들을 대상으로 운영 활성화 정도와 지역사회 기여정도에 대한 인식을 분석하여, 지역사회 기여 관점에서 선도산림경영단지의 거버넌스 운영에 대한 개선 방안 모색을 목적으로 하였다. 분석 결과, 선도산림경영단지는 거버넌스 구축에 필요한 역량 구성요소 중 참여, 네트워크, 정보공유는 비교적 잘 갖춰져 있었으나 신뢰, 리더십, 자원, 제도는 미흡한 것으로 나타났다. 선도산림경영단지 거버넌스 운영 활성화와 지역사회 기여에 대한 담당자의 인식은 운영 활성화가 아직 미흡하고, 특히 지역사회와 직접적으로 연계성이 낮다고 인식하였다. 이상의 분석결과를 토대로 사유림 선도산림경영단지의 지역사회 기여를 위한 거버넌스 활성화 방안을 제시하였다.
As our society diversifies and complexity increases, the limitations of government-centric problemsolving approaches have become evident, highlighting the growing importance of governance as an alternative solution. In the forestry sector, there is a recognized need to expand forest management approaches involving various stakeholders beyond passive government-led initiatives. Responding to this need, the Korea Forest Service has introduced Leading Forest Management Zones (LFMZ) to address structural issues in privatelyowned forests and enhance overall forest resource management. The objective is to establish an economic cycle within these zones, encouraging the production and utilization of timber, forest products, and recreational services. This, in turn, facilitates industrial development, job creation, and contributes to the circular economy of forest resources, ultimately boosting the local economy. This study focuses on assessing the operational status of governance in LFMZs, identifying 19 operational attributes and analyzing their relevance to the capacity factors necessary for effective governance construction. The research includes an evaluation of the perceptions of responsible management authorities, specifically regarding the degree of operational activation and the level of community contribution. The primary goal is to explore governance construction strategies that enhance the contribution of LFMZs to the local community. The analysis indicates that, among the essential components for governance construction, participation, network, and information sharing are relatively well-established. However, trust, leadership, resources, and institutional frameworks are identified as lacking elements. The perceptions of management authorities suggest that operational activation is still inadequate, particularly in establishing a direct linkage with the local community. Building on these findings, the study aims to propose strategies to activate governance effectively, thereby maximizing the contribution of LFMZs to the local community.