본 연구는 개인의 숙련과 과제의 향상을 강조한 TARGET 프로그램이 아동의 내적동기, 자아존중감, 또래관계에 어떠한 영향을 미치는지 밝히는 데 목적이 있다. 우선, 숙련분위기를 조성하기 위해 Epstein(1988, 1989)이 제안한 동기유발 지침을 토대로 유소년축구 TARGET 프로그램을 개발하였다. 참여자는 유소년 축구클럽에 참여중인 초등학교 2학년 아동 23명으로 TARGET 집단 12명과 비교집단 11명을 선정하였다. 측정 도구의 신뢰도와 타당도, 초등학교 2학년에 맞는 적합성 등을 검증하기 위해 예비조사를 하였다. 실험설계는 준실험설계의 비동형 전후검사 통제집단설계를 사용하였다. TARGET 집단과 비교집단 모두 사전측정을 한 후, TARGET 집단에게만 프로그램을 실시하고 비교집단은 어떠한 처치 없이 지도자의 경험적 지식에 의한 수업을 진행하였다. 두 집단 모두 1주에 3회씩 15회기 프로그램을 진행하였다. 이후 두 집단 모두 사후측정을 하였고 TARGET 집단에게만 추가로 심층면담을 실시하였다. 자료분석은 반복측정 이원분산분석을 실시하였고 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, TARGET 집단은 비교집단보다 유능감이 높은 것으로 나타났다. 둘째, TARGET 집단은 비교집단보다 긴장감이 낮은 것으로 나타났다. 셋째, TARGET 집단은 비교집단보다 학교 자아존중감이 높은 것으로 나타났다. 심층면담 결과 첫째, 아동들은 TARGET 프로그램을 긍정적으로 인식하고 있었으며 숙련분위기를 지각하고 있었다. 둘째, ‘즐거움’, ‘재미’, ‘행복’, ‘노력’, ‘꿈’ 등의 내용을 통하여 아동들의 내적동기가 높아진 것을 확인할 수 있었다. 셋째, ‘자신감 상승’, ‘활발해짐’, ‘의사 표현하기’ 등의 내용을 통해서 자아존중감이 향상된 것을 확인할 수 있었다. 넷째, ‘먼저 사과하기’, ‘말다툼 감소’, ‘친구 사이가 좋아짐’ 등을 통해서 또래관계 역시 긍정적으로 변화한 것을 알 수 있었다. 종합하면, TARGET 프로그램은 아동들의 내적동기, 자아존중감, 또래관계에 긍정적인 영향을 미쳤으며 유소년축구 현장에서 아동들의 긍정적인 성장을 위한 효과적인 지도전략으로 삼을 수 있다.
The purpose of this study was to investigate how the TARGET program, which emphasizes the improvement of individual skills and tasks, affects children’s intrinsic motivation, self-esteem, and peer relationships. First of all, the youth soccer TARGET program was developed based on the motivation guidelines proposed by Epstein (1988, 1989) to create mastery climate. 23 participants, second grade elementary school students, participating in the youth soccer club were selected as 12 TARGET group and 11 comparative group. A preliminary survey was conducted to verify the reliability and validity of the measurement tool and its suitability for the participants. The experimental design used the control group design of the non-isomorphic post-test of the quasi-experimental design. After the pre-measurement of both the TARGET group and the comparative group, the program was put in place only for the TARGET group, while the comparative group was taught only based on the experiential knowledge of the coach. Both groups proceeded a total of 15 sessions three times a week. After the post-measurements, an in-depth interview was conducted only for the TARGET group. For data analysis, 2 way mixed design ANOVA with repeated measure was performed, and the following results were obtained. First, the TARGET group was found to have higher competence than the comparative group. Second, the TARGET group was found to have lower tension than the comparative group. Third, the TARGET group was found to have higher school self-esteem than the comparative group. As a result of the in-depth interviews, first, children considered TARGRT program positive and perceived a mastery climate. Second, it was confirmed that the children’s intrinsic motivation increased through contents such as ‘joy’, ‘fun’, ‘happiness’, ‘effort’, and ‘dream’. Third, it was confirmed that self-esteem improved through contents such as ‘increased confidence’, ‘become active’, and ‘expressing intention’. Fourth, it was found that peer relations also changed positively through ‘apologizing first’, ‘reducing quarrels’, and ‘getting along with friends’. To summarize, the TARGET program had a positive effect on children’s intrisic motivation, self-esteem, and peer relationships, and it can be used as an effective teaching strategy for the positive growth of children in the youth soccer field.