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In the digital age, the success of brands heavily relies on strong and memorable logo designs. The advancement in artificial intelligence (AI) technology has brought about revolutionary changes to the logo design process, making it possible for companies of all sizes, from startups to large corporations, to easily obtain efficient and high-quality logos. Therefore, this study aimed to develop brand designs using AI logo design platforms, incorporating the experiences of 10 experts with over 10 years of brand design experience, as well as the researchers’ firsthand experiences. Platforms including Hatchful Logoshi, Tailor Brands, Logopony, Brandmark, and Designs.ai were selected for analysis. For effective experimentation, the city brand ‘Seoul, My Soul’ was chosen as a case study for design analysis. The logos produced were evaluated through an online survey on aesthetics, attention, comprehensibility, scalability, policy relevance, and information delivery. The survey results showed that while logos created through AI logo design platforms were highly rated for their aesthetic elements, they scored lower in evaluations related to the city brand’s policies. This study revealed that although AI logo design platforms can generate a variety of logo designs quickly and at a low cost, there are limitations in the outcomes in terms of semantic ambiguity and lack of relevance to city brand policies. Future research is needed to explore specific processes that can overcome the limitations of AI brand design.
디지털 시대에서 브랜드의 성공은 강렬하고 기억에 남는 로고디자인에 크게 의존하고 있는 가운데, 인공지능 기술의 발전은 이러한 로고디자인 과정에 혁명적인 변화를 가져왔다. 이에 따라 스타트업에서 대기업에 이르기까지 모든 규모의 기업이 효율적이면서도 고품질의 로고를 쉽게 얻을 수 있게 되었다. 따라서 본 연구는 인공지능 로고디자인 플랫폼을 활용한 브랜드디자인 개발의 목적으로 10년 이상의 브랜드디자인 경력을 가진 전문가 10명과 연구자가 직접 사용한 경험을 종합하여 해치풀, 로고쉬 테일러 브랜드, 로고포니, 브랜드마크, 디자인스 에이아이 플랫폼을 연구대상으로 선정하였다. 또한, 효율적인 실험을 위해 서울의 도시브랜드 ’Seoul, My Soul’을 사례로 설정하고, 디자인 사례 분석을 진행하였다. 제작된 추천 로고는 온라인 설문조사를 통해 심미성, 주목성, 이해 용이성, 확장성, 정책 연관성, 정보 전달성에 관련하여 평가하였다. 설문조사 결과, 인공지능 로고디자인 플랫폼을 통해 제작된 로고디자인은 미적요소를 보여주는 심미성에서 높게 평가되었으나, 반면 도시브랜드의 정책과 관련된 디자인 평가에서는 낮은 점수를 보였다. 이상의 연구를 통해 인공지능 로고디자인 플랫폼의 로고디자인은 짧은 시간과 저렴한 비용으로 다양한 로고디자인을 생성할 수 있지만 도시브랜드 정책과 관련하여 의미적 모호성, 비연관성 등으로 결과물의 한계점을 발견할 수 있었다. 향후 후속 연구를 통해 인공지능 브랜드디자인의 한계점을 해결할 수 있는 프로세스의 구체적인 연구가 필요하다.
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