미(美)와 척도(尺度)는 오래된 논제이다. 한·중 모두 수(數)로 미를 구사하기를 추구하였으며, 대부분 문화는 수의 개념으로 미의 원리를 분석하였다. 본 연구는 조선 시대와 중국 명·청시기 장(欌) 가구의 치수 및 비율을 분석하고, 전통 장 가구가 지니고 있는 비례의‘美’를 알아보고 분석하는 데 목적이 있다. 첫째, 서론으로는 연구배경 및 목적, 연구 방법 및 연구 범위에 관하여 서술하였으며, 연구 방법으로는 문헌수집, 논문검색, 인터넷검색, 박물관 답사, 고가구경매장 방문 등 다양한 방법으로 진행하였다. 둘째, 조선과 중국 명·청시대의 장에 대한 일반적인 고찰과 제작배경 및 장 가구의 종류를 분석 하였다. 셋째, 수학적 방법으로 장 가구의 디자인을 분석하였으며, 한·중 장인의 직관과 경험을 현대적인 방법으로 장 가구 비율의 미적 가치와 현대 가구 재설계에 필요한 자료를 제공하고자 하였으며, 수집한 표본은 통계학적 방법으로 장 가구의 윤곽 비례를 분석하였다. 넷째, 조선과 명·청시기 전통 장 가구의 비례를 통해 미(美)를 분석하였다. 목가구의 예술적인 면과 디자인을 수학적으로 분석하고 이성적인 측면에서 미학과 감성을 고찰하며, 한·중 가구 비율의 이면에 있는 미학적 가치와 문화적 의미를 발견하고자 하였다. 연구 결과로는 한·중 전통 가구의 ‘美’는 보편성과 사상성의 이중성을 지닌 비례의 미를 내포하고 있었으며, 보편성의 측면은 그 척도와 비율이 과학적 기하학적 기준에 부합되고, 사상성의 측면은 한·중 유교 사상의 예학사상에서 기인하였다는 것을 알 수 있었다. 향후 한·중 전통 가구의 미적 특성과 실현방식을 탐구하고, 양국의 현대 가구 디자인에 대한 참고와 지침이 되기를 기대한다
Beauty and scale are old issues. Most of them sought to express beauty as the number of all, and most of them analyzed the principle of beauty as the concept of number. The purpose of this study is to analyze the proportions and proportions of the joseon Dynasty and the Chinese joseon Dynasty Period furniture, and to examine and analyze the beauty of the proportional proportions of traditional furniture. First, the background and purpose of the research, the research method, and the scope of the research were described. The research methods were various methods such as literature collection, thesis search, internet search, museum visit, antique auction site visit. Second, general review on the chapter of joseon and joseon dynasty, the background of production, and the types of chest furniture were analyzed. Third, we analyzed the design of furniture by using mathematical methods. In order to provide the aesthetic value of furniture ratio and modern furniture redesign, The proportions of the outline of the furniture are analyzed. Fourth, beauty was analyzed through proportions of joseon and Korean traditional furniture. We analyzed mathematical analysis of the artistic aspects and designs of the wooden furniture, examined the aesthetics and emotions from the rational aspect, and tried to find the aesthetic value and cultural meaning behind the ratio of traditional to traditional furniture. As a result of the study, ''beauty'' of Korean and Chinese traditional furniture had a proportional meaning with duality of universality and ideality. The aspect of universality is that the scale and ratio are in conformity with scientific geometrical standards, Confucian thought. In the future, I hope to explore the aesthetic characteristics and realization methods of traditional Korean and Chinese traditional furniture and to be a reference and guide for modern furniture design of both countries.