1976년 3월 1일 명동성당에서 전개된 3·1민주구국선언의 공표는 1970년대 민주주의운동의 중요한 기점이다. 이 글은 그리스도교계와의 관련성을 중심으로, 주로 사회운동의 관점에서 3·1민주구국선언의 특징과 의의, 한계를 살펴본다. 논문에서는 민주구국선언 사건의 주요 특징과 의의를 인적 구성, 집합행동과 담론투쟁, 시위전술, 국제적 연대라는 네 가지 측면에서 분석하고, 아울러 이 사회운동의 한계점도 논의한다. 민주구국선언 준비의 인적 구성 측면에서부터, 그것은 그리스도교계 지식인, 성직자, 정치인들이 주도하여 전개한 사건이었다. 또한 민주구국선언은 긴급조치로 정치사회적 발언이 억압되는 유신체제하에서, 안보와 경제발전이라는 박정희 정권의 독재 통치 명목에 대해 비판을 가하고, 대안적 안목으로 정치와 경제정책에 변화를 요구하는 것을 넘어, 유신정권 자체의 퇴진을 요구한 담론투쟁적 집합행동이었다. 시위전술의 측면에서, 권위주의 정부의 강압적인 법적, 정치적 통제에 대항하여 평화적이고 비폭력적 방법의 시위전술로서 공개적인 선언문의 공표는, 박정희 정권의 정치적 정당성을 묻고 비판하는 효과적인 전술이 될 수 있었다. 반유신운동의 기폭제가 되어 1970년대 민주화운동의 저항성을 강화하는 데 기여한 3·1민주구국선언 공표 사건은, 그 시작은 주로 그리스도교계 인사들로 주도되었지만, 전개 과정에서 종교계를 넘어, 국내외 언론과 정치계까지 영향을 미치며 박정희 유신정권을 압박했다. 이처럼 1976년 3월 1일에 전개된 민주구국선언사건의 파급력은 단지 국내 차원에 그치지 않았고, 유신체제가 끝날때까지 한국 민주화의 필요성과 정당성에 대한 주목도를 국제적 수준으로 발전시키는 계기가 되었다.
The 1976 March First Declaration for the Salvation of the Nation (MFD), pronounced at Myeongdong Cathedral, was a pivotal milestone in the South Korean democracy movement of the 1970s. This article examines the characteristics, significance, and limitations of the MFD from the perspective of a social movement, particularly in relation to the Christian community. The paper analyzes the main features and significance of the MFD from four perspectives: initiating group, collective action and discursive struggle, protest tactics, and international solidarity, while also discussing the limitations of this social movement. The MFD was initiated by Christian intellectuals, clergy, and politicians. It constituted a collective act of discursive struggle that criticized the autocratic rule of the Park Chung Hee regime, which justified its actions in the name of security and economic development under emergency measures that suppressed political and social speech. The MFD demanded changes in political and economic policies, and further called for the regime"s abdication. In terms of protest tactics, as a peaceful and non-violent campaign against the coercive legal and political control of an authoritarian government, the pronouncement of the MFD proved to be an effective tactic for questioning and criticizing the political legitimacy of Park"s regime. The MFD served as a catalyst for the anti-Yushin movement and contributed to strengthening the resistance of the pro-democracy movement in the 1970s. Led primarily by Christian figures, it extended beyond religious circles as it unfolded, influencing both domestic and international media and political arenas, thereby exerting pressure on the Park Chung Hee regime. Consequently, the impact of the MFD event was not limited to the domestic level but also drew international attention to the necessity and legitimacy of South Korean democratization until the end of the Yushin system.