최근 대학의 책임과 역할에 대한 지역 사회의 기대와 요구가 다양화되면서 산학협력의 활성화가 강조되고 있고, 대학은 지역사회와의 관계 발전을 위해 구체적인 실천 방안을 모색하고 있다. 한편, 지역 사회 문제를 해결하기 위해 정부, 지자체, 대학, 민간, 주민자치 등 다양한 주체들이 노력하고 있지만, 리빙랩 활동에 시민 참여의식이 해외 선진국에 비해미미하여 그 효과성이 떨어진다는 지적과 더불어 아이디어가 정책적으로 발현되지 못하고 제안에만 그치는 등 리빙랩 적용을 위한 구체적인 실천 방안이 제시돼야 한다는 공감대가 형성되고 있다. 이에 본 연구에서는 지역사회에 대한 이해, 지역사회의 문제 발굴, 지역사회 문제에 대한 단계별 문제 해결 접근과 실제 지역사회와 연계한 체험 학습활동의 기회를제공하고 있는 J 대학교 리빙랩 사례를 분석하고자 한다. 본 연구를 위해 리빙랩에 참여하고 있는 145명을 대상으로 설문조사를 실시하여 유의미한 자료 136부를 확보하여 SPSS 통계 프로그램(Ver. 22.0)을 활용하여 실증 분석하였다. 그결과 첫째, 혁신적 교수법 만족도 중 PBL 교수법이 비판적 사고력에 유의미한 영향을 주고, 실시간 원격 강의, 이러닝, 플립 러닝은 유의미한 영향을 주지 않는 것으로 확인되었다. 둘째, 혁신적 교수법 만족도 중 실시간 원격 강의, PBL, 플립 러닝은 창의적 문제 해결 능력에 유의미한 영향을 주고, 이러닝은 유의미한 영향을 주지 않는 것으로 확인되었다. 셋째, 혁신적 교수법이 비판적 사고력과 창의적 문제 해결 능력에 영향을 미칠 때 성별의 조절 효과가 확인되었다. 본 연구를 통해 지역사회 혁신을 위한 정책 제언을 효과적으로 할 수 있는 교육 방법론을 제안하였으며, 대학 및 지역의 주민자치 리빙랩 생태계 조성을 위한 시사점을 제안하였다는데 의의가 있겠다. 본 연구가 향후 국가 리빙랩 교육 정책 방향에기여할 수 있기를 기대한다.
Recently, as the expectations and demands of the local community for the responsibilities and roles of universities have been diversified, the vitalization of industry-university cooperation is being emphasized, and universities are seeking concrete action plans to develop relationships with the local community. Various actors such as the government, local governments, universities, private sector, and residents are making efforts to solve local community problems, but they pointed out that the effectiveness of the idea is poor as the awareness of citizens’ participation in Living Lab activities is insignificant compared to that of advanced countries abroad. A consensus is being formed that concrete action plans for the application of the living lab should be presented, such as not being expressed as Therefore, this study intends to analyze the case of J University Living Lab, which provides opportunities for understanding the local community, discovering the problems of the local community, a step-by-step problem-solving approach to community problems, and providing opportunities for experiential learning activities in connection with the actual local community. For this study, a survey was conducted on 145 people participating in the Living Lab, and 136 copies of meaningful data were obtained and empirically analyzed using the SPSS statistical program (Ver. 22.0). As a result, it was confirmed that the PBL teaching method had a significant effect on critical thinking skills among the satisfaction of innovative teaching methods, and that real-time distance lectures, e-learning, and flop learning did not have a significant effect. Second, it was confirmed that real-time distance lecture, PBL, and flip learning had a significant effect on creative problem-solving ability, and e-learning did not have a significant effect on innovative teaching method satisfaction. Third, the moderating effect of gender was confirmed when innovative teaching methods affected critical thinking ability and creative problem solving ability. Through the results of this study, it is meaningful to suggest an educational methodology to effectively make policy recommendations for local community innovation, and to suggest implications for the creation of an ecosystem for resident autonomous living labs in universities and regions. It is expected that this study will contribute to the future national living lab education policy direction.