본 연구는 2023 가을/겨울 핵심 트렌드인 올드머니룩 관련 블로그 게시글을 텍스트마이닝으로 고찰하여소재, 컬러, 아이템 측면에서 특징을 파악하고, 주제 및 단어의 연관성을 분석하여 대중이 인식하는 올드머니룩 특징과 개인 블로그에 게시된 트렌드 관련 글의 특징을 확인하고자 하였다. 본 연구의 결과는 올드머니룩트렌드를 이해하기 위한 자료로 사용될 수 있고, 개인 블로그에 게시된 트렌드 관련 글의 특징을 파악하여향후 트렌드 관련 연구에 시사점을 제공해 줄 수 있을 것이다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 명사를 추출하여 빈도 분석을 실시한 결과, 컬러의 빈도가 가장 높았고, 코디, 패션, 제품, 브랜드, 니트, 스타일, 가을, 사이즈, 가격 순으로 나타났다. 컬러 관련 단어는 블랙, 화이트, 베이지, 그레이, 브라운, 핑크 순으로 빈도가 높았다. 의복 아이템 관련 단어는 니트, 재킷, 셔츠, 카디건, 원피스 순으로 나타나 니트의 빈도가 상대적으로 높았다. 소재 관련 단어는 데님, 캐시미어, 가죽, 트위드 순으로 비교적 고가 소재인 캐시미어, 가죽이 올드머니룩의 주요 소재로 나타났다. 둘째, 올드머니룩 관련 주제는 올드머니룩 스타일링, 올드머니룩 정의, 컬러, 아이템/소재, 일상, 홍보/판매로 구분할 수 있었다. 셋째, 파이 계수 네트워크를 시각화한 결과, 에르메스, 디올, 랄프 로렌, 폴로, 구찌, 셀린느, 막스마라가 동일 군집을 형성하여 브랜드 간 상관관계가 높으며, 올드머니룩과 관련 있는 브랜드로 나타났다. 여성의류, 하객룩, 오피스룩이 동일 군집을 형성하여 올드머니룩 스타일여성복은 하객룩과 오피스룩으로 활용될 가능성이 높은 것으로 사료된다.
The purpose of this study is to examine blog posts related to the old money look, a key trend for fall/winter 2023, through text mining to identify its characteristics in terms of material, color, and item, and to analyze topics and words to determine the public perception of old money. The results of this study can be used as data to understand the old money look trend, and can provide implications for future trend-related research by identifying the characteristics of trend-related articles posted on personal blogs. The research results are as follows: First, as a result of extracting nouns and performing a frequency analysis, color was the most frequent, followed by coordination, fashion, product, brand, knit, style, fall, size, and price. The frequency of color-related words followed this order: black, white, beige, gray, brown, and pink, with black being the most common. Words related to clothing items appeared in the order of knit, jacket, shirt, cardigan, and dress. Material-related words appeared in the order of denim, cashmere, leather, and tweed. Expensive materials such as cashmere and leather appeared as materials related to the old money look.
Second, topics related to the old money look could be divided into general definitions of the old money look, styling methods, colors, materials, items, daily life, and articles for publicity/sales purposes. Third, as a result of visualizing the phi coefficient network, brands such as Hermes, Dior, Ralph Lauren, Polo, Gucci, Celine, and Max Mara were highly related to the old money look, and the correlation between brands was high. Since women's clothing, wedding guest look, and office look are divided into the same group, it is believed that women's clothing in the old money look style is likely to be used as wedding guest look and office look.