이 연구는 최근 중국 정부가 편찬한 ‘마공정’ 대학 교재의 현대세계사 서술변화를 분석함으로써, 중국의 세계 역사 발전에 대한 인식과 중국특색 사회주의 ‘신시대’에 대한 내용을 구체적으로 확인해 보는 것이 목적이다. 이를 위해 기존의 대표적인 세계사 교재인 세계사 현대사편 (2011)과 마공정 교재 세계현대사 하권(2013), 그리고 그 개정판인 세계현대사 하권(2020)을 서로 비교해 보았다. 각 교재의 세계사 서술변화를 분석함으로써 당시 중국 정부의 지향과 세계사에 대한 인식, 평가 등에서 다음과 같은 특징이 확인된다.
먼저 세계사 현대사편 (2011)은 당시 중국의 ‘사회주의 시장경제 체제‘에 대한 긍정적인 평가와 지향을 확인할 수 있었으며, 세계를 서로 연결된 하나의 단일화된 세계로 전진하는 것으로 인식했다. 과거 분열되었던 세계는 냉전의 종식과 함께 종결되었으며, 따라서 중국은 경제 세계화의 추세에 잘 적응하여 상호존중과 협력 속에서 자립하고, 평화로운 발전을 목표로 내세웠다. 그러나 중국 정부가 편찬한 마공정 세계현대사 (2013)는 중국의 주체적 서술이 강화된 동시에, 당대 사회주의 국가라는 새로운 국가진영이 세계 일원으로 부각된다. 중국이 사회주의 길을 통해 ‘소강사회’에 이르는 여정으로 상술하며, 세계가 다원화로 나가는 것이 필연적인 추세라는 인식이 서술에 반영되었다. 따라서 세계는 자본주의가 주도하는 세계 시장화에서 다원화된 진정한 세계시장으로 이행하며, 중국으로 대표되는 제삼세계는 서로 협력과 연대하여 패권주의 국가에 맞서 세계시장과 국제 질서를 지속해야 한다는 주장을 담고 있다. 반면, 2020년 개정된 교재는 習近平 정부의 ‘신시대’ 이념에 따라 미국으로 대표되는 반세계화의 보수주의 세력과 중국으로 대표되는 세계화와 개방 경제를 지지하는 세력이 대립하는 세계 구도를 그려낸다.
이상과 같이 대학 교재의 세계사 서술은 중국 정부의 정책과 현재 인식에 따라 변화해 갔다. 특히 마공정의 세계현대사 교재는 중국공산당의 사상과 정책이 직접 반영되고 있으며, 중국 정부의 목표와 그 정책을 세계사적 맥락과 세계 정세에 대한 이해를 통해 뒷받침해 주고 있음을 확인할 수 있다.
By examining the evolving narrative in the Chinese government’s “Marxism Project” textbooks on modern history of the world, this research aims to discern China’s perspective on global historical development in the context of the ‘new era’ of socialism with Chinese characteristics. The research involves a comparative analysis one of the representative university textbook, World History-Modern(2011), with the “Marxism Project” textbook, Modern History of the World(2013) and its latest revision in 2020. By analyzing the changes in the presentation of world history in each textbook, this study identifies distinctive features of the Chinese government’s attitude, perception and evaluation of modern world history with the Chinese government’s goals at the time.
Initially, World History-Modern(2011) affirmed a positive assessment and alignment with China’s “socialist market economy system,” portraying the world as progressing towards unity and interconnectedness. The post-Cold War era marked the end of a divided world, prompting China to adeptly embrace economic globalization while pursuing self-reliance and peaceful development through mutual respect and cooperation. In Modern History of the World(2013), the “Marxism Project” textbook, the Chinese government reinforced its own narrative, emphasizing the ‘Contemporary Socialist Country’ as a global entity. The narrative portrayed China’s socialist development as a journey towards a ‘moderately wealthy society’, reflecting the notion that it was inevitable for the world to move towards pluralism. This shift suggested a departure from a capitalist-driven global market towards a genuinely pluralistic one, with the Third World, exemplified by China, urged to sustain global market dynamics and international order through cooperative solidarity against hegemonic states. Conversely, the 2020 revision, in alignment with the Xi Jinping government’s “new era” ideology, depicts a global scenario marked by the conflict between anti-globalization conservative forces, epitomized by the United States, and pro-globalization and open economy forces, exemplified by China.
Obviously, the presentation of world history in university textbooks has changed in line with the contemporary perspectives of the Chinese government. In particular, the textbooks of the “Marxism Project”, Modern World History, overtly reflect the ideas and policies of the Chinese Communist Party and support the aims of the Chinese government and its policies within the broader context of world history and global affairs.