1948년 대한민국 정부가 수립되고 1949년 상훈제도가 시행되었지만 곧이어 발발한 한국전쟁 속에 서훈이 제대로 이루어지지 못했다. 1962년이 되어서야 새롭게 독립유공자에 대한 포상계획이 수립되고 순국선열과 유족에 대한 원호책이 시작되었다. 이후 정부는 독립유공자들에게 훈장을 수여하고 어려운 환경에 처해있는 독립유공자들을 위한 물질적인 원호책을 마련해 갔다. 1965년 광복회가 발족하여 독립유공자와 유족들이 가입하였는데 당시 대부분이 생계가 어려운 상황이었다. 독립유공자들의 나이가 대부분 60세 전후인 데다가 그 유족들은 가장의 보살핌을 제대로 받지 못해 학력이 낮아 취업에 곤란했기 때문이다.
그래서 시행된 원호책이 바로 광복촌이었다. 원호처에서는 1969년부터 주택이 없는 독립유공자의 주거공간을 마련해 주기 위해 노력하였고 1971년 서울 은평구의 기자촌 옆 가옥에 7명의 독립유공자가 입주증서를 받고 입주한 것을 시작으로 독립유공자와 유족 20가구가 입주하면서 광복촌이 형성되었다. 이후 원호처의 원호사업 확장으로 원호대상자들에게 집을 마련해주기 위해 광명시 철산동에 아파트를 건설한 것이 광복아파트이다.
서울에 광복촌이 형성되면서 정부는 서울 이외의 도시에 광복촌을 건립하겠다는 계획을 세웠다. 부산은 재정문제로 진행되지 못하다가 뜻 있는 사람들의 노력으로 대연동에 광복촌이 건립되었다. 1973년 광복회 부산지부에서는 집 없는 독립유공자들을 위해 광복촌을 짓기로 결정했고 땅은 당시 백낙주의 후손이었던 백삼욱이 백낙주의 묘 아래인 대연동 산 99-2번지를 기부하였다. 1975년 완공된 광복촌은 40여 채로 전기, 수도, 전화 시설이 구비되어 있는 그 당시로는 살기 좋은 주택이었다. 이곳으로 이주한 독립유공자와 후손들은 광복촌 이주를 집 없이 사는 서러움 속에 내 집을 가지는 감개무량한 일이라고 생각했다.
1970년을 전후하여 독립유공자와 유족을 위한 광복촌이 형성되었으나 현재 광복촌에 대한 것은 몇 개의 신문기사와 그곳에 살았던 몇몇 유족 증언을 통해서 밖에 알 수 없다. 광복촌에 누가 어떻게 이주하게 되었는지, 어떻게 살았는지에 대한 기록이 남아 있지 않아 광복촌에 대한 다양한 연구가 부족한 실정이다.
과거를 기억하고 반성하지 않는다면 훗날 또 다른 국가의 위기가 닥쳤을 때 누가 국가를 위해 희생할지 고민해야 할 시점이다. 독립유공자들의 독립운동 행적에 관한 연구도 중요하지만, 해방 후 독립유공자들의 삶에 관한 연구가 중요한 것은 이 때문이다. 그리고 광복촌은 그동안 주목받지 못했던 해방 후 독립유공자와 후손들의 삶과 예우 문제를 파악하는 실마리가 될 것이며 부족하지만 본 연구가 물꼬가 되어 적극적인 연구가 진행되길 바란다.
In 1948, the government of the Republic of Korea was established and the Sanghun system was implemented in 1949, but the Korean War soon broke out and the program was not fully implemented. It wasn't until 1962 that a new plan for rewarding independence heroes was established, and support for the martyrs and their families began. Since then, the government has awarded medals to independence heroes and provided material assistance to independence heroes in difficult circumstances. In 1965, the National Liberation Association was founded, and independence veterans and survivors joined the organization, most of whom had difficulty making a living. This was because most of the veterans were around 60 years old, and the survivors were poorly cared for by their families and had low education levels, making it difficult for them to find employment.
Therefore, a support measure was implemented: the Liberation Village. Since 1969, the Welfare Center has been working to provide housing for independent veterans without housing, and in 1971, when seven independent veterans received a certificate of occupancy and moved into a house next to Giza Village in Eunpyeong-gu, Seoul, 20 families of independent veterans and survivors moved in, forming Gwangbok Village. Later, as an expansion of the aid center's aid project, an apartment building was constructed in Cheolsan-dong, Gwangmyeong, to provide housing for the aid recipients.
With the formation of Gwangbokchon in Seoul, the government made plans to build Gwangbokchon in cities other than Seoul. Busan was not able to proceed due to financial problems, but through the efforts of people with good intentions, a Liberation Village was built in Daeyeon-dong. In 1973, the Busan branch of the Liberation Association decided to build the village for homeless independence veterans, and the land was donated by Baek Sam-wook, a descendant of Baek Nak-joo, at 99-2 San, Daeyeon-dong, below Baek Nak-joo's grave. Completed in 1975, the village consisted of 40 houses with electricity, water, and telephone facilities. The independence heroes and their descendants who moved to the village considered the move to the village to be an overwhelming experience of having their own home amidst the sadness of living without a home.
Around 1970, Gwangbok Village was formed for independence veterans and their descendants, but we only know about Gwangbok Village through a few newspaper articles and the testimonies of a few survivors who lived there. There are no records of who lived there, how they came to live there, and how they lived there, so there is a lack of research on them.
If we do not remember and reflect on the past, it is time to think about who will sacrifice for the country in the future when another national crisis hits. This is why it is important to study the lives of independence heroes after liberation, as well as their activities during the independence movement. And the Liberation Village will be a clue to understanding the life and honor issues of post-liberation independence veterans and their descendants, which have not received much attention so far, and I hope that this study will be a trigger for active research.