본고는 중국 고대의 數術類 문헌을 분류하고, 이런 분류 체계 안에서 日書가 가진 특징과 의미를 찾아보고자 하였다. 본고의 내용을 정리하면 다음과 같다. 첫째, “日書”라는 문헌은 고정되고 완정한 성격의 문헌이라기보다 일상 생활에서의 활용을 위해 개인의 기호에 맞춰 여러 성격이나 유파의 數術類 문헌을 취사 선택해 모아 놓은 占書라고 할 수 있다. 따라서 “日書”라는 書名 역시 편의적으로 선택된 임시적 성격의 書名이라고 할 수 있다. 둘째, 日書의 擇日을 위한 주요 점술의 방법이 藝文志에 보이는 數術類 문헌의 6가지 분류 기준 중 天文, 五行, 曆法의 요소를 가지고 있는 것을 볼 때, 日書를 이 3家 중 하나에 속하는 占書로 볼 수 있지만, 日書의 내용은 이 3家의 요소를 종합하여 직관적으로 時日에 따른 길흉을 보여주는 것에 있었기 때문에 日書는 藝文志의 6가지 분류 체계 안에 끼워넣는 것은 그다지 적합하지 않다. 셋째, 日書의 다양한 택일술들이 활용한 天文, 曆譜, 五行類 占書의 성립 시기를 생각해보면 우리가 현재 확인할 수 있는 전형적 형식의 日書 성립은 戰國時代로부터 크게 올라가지는 않을 것이다. 넷째, 戰國時代부터 출현한 日書의 경우 秦代 묘장 출토 간독 11종 중에서 7종에 포함될 만큼 크게 성행하였지만, 漢代에 들어와 편의성의 증대를 위해 다양한 변화가 수반되었고, 기존의 전형적 형식의 日書 외에 다른 占書를 日書 형태로 간략화하는 경우도 늘어나게 되었다. 다섯째, 後漢代 이후 日書類 占書가 거의 출토되지 않는 것은 後漢代 묘장에서 대량의 簡牘 자료가 발굴된 사례를 찾을 수 없기 때문이지만, 日書를 방대한 분량으로 만들어 활용할 필요성이 前漢代에 비해 줄어들었을 가능성도 배제할 수 없다. 즉 기존 占書를 간략화해 만든 日書의 경우 사용자에 따라 다양한 판본이 있을 수밖에 없었고 국가 도서 목록 체계에 수록하기에는 부적합했기 때문에 藝文志에 수록되지 않은 것으로 볼 수 있다.
This paper aims to classify the shushu-type literature of ancient China and to identify the characteristics and significance of rishu within this classification system. The main points of the paper can be summarized as follows: First, the term “rishu” refers to a compilation of various types of zhan-shu or shushu-type literature selected to suit individual preferences for use in daily life, rather than a fixed and complete type of literature. Therefore, the title “rishu” can be seen as a provisional and conveniently chosen name. Second, considering that the main divination methods for selecting dates in rishu involve elements of astronomy, the five phases (wuxing), and the calendar system (lifa) — which are among the six categories of shushu-type literature listed in the Yiwenzhi — rishu could be classified as belonging to one of these three categories. However, since the content of rishu integrates elements from these three categories to intuitively show auspiciousness or inauspiciousness according to the time and date, it is not very appropriate to fit rishu into the six-category classification system of the Yiwenzhi. Third, considering the establishment period of the astronomical, calendar, and wuxing-type zhan-shu utilized in the various date-selection methods of rishu, the establishment of the typical format of rishu we can currently confirm does not date back much earlier than the Warring States period. Fourth, rishu, which appeared from the Warring States period, became widely popular, as evidenced by their inclusion in seven out of the eleven types of bamboo and wooden slips excavated from Qin dynasty tombs. However, during the Han dynasty, various changes were made to increase convenience, and the practice of simplifying other types of zhan-shu into the form of rishu also increased. Fifth, the fact that hardly any rishu-type zhan-shu have been excavated from the later Han dynasty could be attributed to the lack of large-scale discoveries of bamboo and wooden slips from later Han tombs. It is also possible that the necessity to produce extensive volumes of rishu decreased compared to the early Han dynasty. In other words, since the simplified rishu derived from existing zhan-shu varied according to the user, it was unsuitable for inclusion in the national book catalog system, and hence, it was not included in the Yiwenzhi.