(연구배경 및 목적) 2020년대에 들어오면서 국내외 LED를 기반으로 하는 버추얼 프로덕션이 확산되고 VFX 기업을 중심으로 LED 버추얼 프로덕션 스튜디오의 구축과 특히 우리나라 정부 주도의 정책사업을 통해 버추얼 프로덕션 산업의 활성화를 추진하고 있다. 그러나 우리나라는 전문인력의 부족과 기술적인 어려움으로 제작 시설의 확산에 비해 버추얼 프로덕션의 활용이 아직 제한적인 상황으로 이에 본 논고에서는 버추얼 프로덕션 제작의 중요 요소 중의 하나인 가상 배경 공간의 제작 방식에 따른 버추얼 프로덕션의 활용 유형을 분석하여 가상 배경 공간의 활용 방안을 연구하고자 한다. (연구방법) 연구의 방법은 LED 기반 버추얼 프로덕션에서 활용되는 가상 공간 배경의 제작 방식 유형을 분류하고 이와 연계한 버추얼 프로덕션 주요 요소들을 정의하고 각각 제작 방식의 활용 사례를 통해 LED 버추얼 프로덕션에서 활용되는 가상 공간 배경이 콘텐츠 촬영 방식의 특성과 장면에 따른 제작 기법의 특징 및 실제 공간인 LED 버추얼 스튜디오 유형과의 연관성을 분석한다. (결과) LED 버추얼 프로덕션에서 가상 공간의 제작 방식으로 활용되는 대표 사례를 2D, 2.5D, 3D, 360도 HDRI 방식으로 분류하고 각각의 특징을 분석한 결과, 가상 공간 배경이 콘텐츠 제작의 특성과 장면 요소를 고려하여 구현해야 한다는 활용적인 측면에서의 특징을 알 수 있었다. 2D 유형의 경우 단순 가상 배경에는 적합하나 촬영 현장에서의 유연한 활용이 어렵고, 2.5D 유형은 여러 개의 2D 배경을 시차 스크롤 기법을 활용하여 입체효과를 낼 수 있으나 3D 유형보다는 카메라의 이동에 제한이 있다. 3D 유형은 촬영 현장에서 다양한 활용과 필요시 즉각적인 수정 등 유연한 활용이 가능하나 제작 시간과 비용의 투자 및 고사양 시스템이 필요하다. 또한 2D와 3D 방식을 확장시킨 360도 HDRI 방식은 현실감 있는 조명 효과와 촬영 현장에서의 카메라의 이동이 자유롭지만 이를 위해서는 볼륨형 LED 버추얼 스튜디오가 반드시 필요하다. 가상 공간 배경은 활용 방식과 콘텐츠의 촬영 여건 및 장면의 특성에 따라 다양한 제작 방식이 혼용되어 필요하며 배경의 활용과 더불어 LED 버추얼 스튜디오의 실물 공간 활용 방식도 매우 중요한 요소임을 확인 할 수 있었다. (결론) 본 연구에서는 LED 버추얼 프로덕션의 가상 공간 활용 방법에 대한 유형 및 특성을 연구하고 가상 공간 활용의 발전 방향에 대해 모색하였다. LED 버추얼 프로덕션에서의 가상 배경의 효과적인 활용을 위해서는 사전 기획과 사전 시각화 과정을 통해 콘텐츠의 특성과 유형에 맞는 방식으로 LED 버추얼 스튜디오 유형을 검토해야 한다. 향후 물리적인 LED 버추얼 프로덕션 스튜디오와 가상 공간 활용의 연관 관계의 분석을 통해 지속적인 연구가 본 연구의 가치를 배가시킬 것으로 기대한다.
(Background and Purpose) Since the 2020s, virtual production based on LED technology has been spreading both domestically and internationally, with the establishment of LED virtual production studios, particularly driven by VFX companies, and the active promotion of the virtual production industry through government-led policy projects in South Korea. However, due to a lack of specialized workforce and technical difficulties, the utilization of virtual production remains limited compared to the proliferation of infrastructure. Therefore, this study aims to analyze the types of virtual background creation methods, one of the important elements in virtual production, and explore the utilization methods of virtual background spaces. (Method) The research methodology involves classifying the types of virtual background creation methods used in LED-based virtual production, defining the key factors of virtual production associated with them, and analyzing the characteristics of production techniques according to content characteristics, scenes, and their relevance to different types of LED virtual studios through case studies of each production method. (Results) Through the classification of representative cases of virtual space utilization in LED virtual production into 2D, 2.5D, 3D, and 360-degree HDRI methods, and analysis of their respective characteristics, it was revealed that virtual background spaces should be implemented considering the characteristics of content production and scene elements from a practical perspective. While 2D types are suitable for simple virtual backgrounds, they lack flexibility in on-set utilization. 2.5D types can achieve a three-dimensional effect by utilizing the parallax scrolling technique with multiple 2D backgrounds, but they are limited in camera movement compared to 3D types. 3D types offer various applications and flexible on-set utilization with immediate adjustments if needed, but they require investment in production time, cost, and high-spec systems. Additionally, the 360-degree HDRI method allows for realistic lighting effects and flexible camera movement on set, but for this, a volumetric LED virtual studio is essential. Virtual background creation requires a variety of production methods depending on utilization, shooting conditions, and scene characteristics, and it was also confirmed that the utilization of physical space in LED virtual studios is a crucial factor. (Conclusions) In this study, the types and characteristics of virtual space utilization methods in LED virtual production were examined, and the trajectory of virtual space utilization development was explored. To effectively employ virtual backgrounds in LED virtual production, it is imperative to assess methods suitable for the content's characteristics and type, as well as the type of LED virtual studio, through pre-planning and pre-visualization processes. Future research endeavors aimed at analyzing the relationship between physical LED virtual production studios and the utilization of virtual spaces will augment the value of this study twofold.