경기도는 친환경 교통수단 도입의 필요성을 인식하고 시내버스 연료비 효율성을 높이기 위해 전기버스 도입을 확대하고 있으며, 2023년에는 시내버스 운송업체가 전기버스를 구입할 때 참고할 수 있도록 “경기도 전기버스 표준모델”을 마련하여 배포하였다. 전기버스가 원활히 운행되려면 충전기와 충전 관리 시스템을 포함한 충전 인프라의 역할이 중요하다. 전기버스 보급 확산과 함께 다양한 제조사들이 충전 인프라를 개발하고 보급하고 있지만, 운수업체들은 급격히 증가하는 수요로 인해 기술력의 한계와 사용자 요구에 대한 대응의 어려움을 충전 인프라의 문제점으로 지적하고 있다. 본 연구는 이러한 충전 인프라 기술 요소를 프로토콜, 스마트 충전, 충전 관리 시스템, 그리고 충전기 및 시스템 인증으로 구분하였다. 또한 경기도 전기버스 충전 인프라 표준화를 위한 세부 항목을 마련하고자 IPA 분석과 영향지수 분석을 활용하여 표준화 항목별 우선순위를 도출하였다. 분석 결과에 따라 충전기와 충전 관리 시스템의 호환성, 스마트 충전 효율성, 그리고 충전 정보의 수집 항목과 내용이 주요 기준으로 확인되었고, 충전 관리 시스템에서는 제품의 평판, 공급업체의 인지도, 설치 및 운영 비용이 중요한 요인으로 나타났다. 전기버스 충전 인프라는 통신 규약, 통합 관제, 스마트 충전 관제, 일반 관제 분야로 구분하여 표준화를 추진할 수 있으며, 이를 통해 충전기와 충전 관리 시스템 간의 호환성을 높이고, 이용자 편의성과 안전성을 증대할 수 있을 것이다. 또한 충전인프라 관리를 위한 중앙정부, 지자체의 역할 강화와 경기도 전기버스 충전인프라 표준모델 기준 마련의 협력 모델의 구축 등 정책적 지원 역시 필요할 것이다.
Gyeonggi-do recognizes the need for eco-friendly transportation and the efficient management of city bus fuel costs, leading to the expansion of electric bus adoption. In order for electric buses to operate smoothly, charging infrastructure, including electric bus charging stations and charging management systems, is essential. As the deployment of electric buses increases, charging infrastructure is being developed and distributed by various manufacturers. However, bus transportation companies, as end users, have pointed out issues with the charging infrastructure, such as technical limitations and challenges in meeting user demands due to the rapid increase in demand. This study categorizes the technologies related to electric bus charging infrastructure into protocols, smart charging, charging management systems, and the certification of charging stations and charging management systems. Furthermore, through IPA (Importance-Performance Analysis) and influence index analysis, the study derives priority categories for the standardization of Gyeonggi-do's electric bus charging infrastructure. Electric bus charging infrastructure can be standardized by categorizing it into communication protocols, integrated control, smart charging management, and general control areas. This approach is expected to enhance compatibility between electric bus charging stations and charging management systems, thereby improving user convenience and safety. Furthermore, policy support will be necessary, including strengthening the roles of central and local governments in managing charging infrastructure, and establishing a collaborative model for setting standards for Gyeonggi-do’s electric bus charging infrastructure.