본 연구는 10년 동안의 서울 내 역세권(transit-station Area, TSA)과 비역세권(non-TSA) 간의 개별주택 가격 차이를 시공간적 관점에서 분석하였으며, 시공간 큐브 모델과 성향 점수 매칭법을 적용하였다. 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 개별주택 가격의 공간적 분포는 강남, 서초, 송파, 용산, 종로구 및 서울월드컵경기장 인근 지역에서 상대적으로 높았으며, 이 패턴은 2014년과 2023년 동안 유사하게 유지되었다. 가격 변화율 측면에서는 2014년 대비 2015년에 한강변 및 광진, 성동, 동대문구에서 두드러진 상승이 관찰되었으며, 2023년까지 강남, 용산, 마포에서 상당한 성장이 확인되었다. 둘째, TSA와 non-TSA 지역 간의 가격 차이는 2014년 1,770만 원에서 2022년 7,770만원으로 확대되었으며, 가격 변동률 차이는 2015/2014년 0.6%에서 2023/2014년 10.4%로 증가하였다. 셋째, TSA는 대다수의 격자가 연속 핫스팟(consecutive hot spots), 강화 핫스팟(intensifying hot spots) 등으로 나타났으나, non-TSA에서는 약 45%의 격자가 콜드스팟으로 분류되었다. 본 연구는 주택 가격 및 변화율의 공간적 분포와 시간적 변화를 이해하며, 부동산 정책 수립에 기틀을 마련할 수 있을 것으로 기대된다.
This study explored price differences of residential property prices between transit-station area (TSA) and non-transit-station area (non-TSA) from the view of space and time in Seoul from 2014 to 2023 and employed space-time cube model and propensity score matching. Several key findings are as folows. First, the spatial distribution of residential property prices was relatively high in areas such as Gangnam, Seocho, Songpa, Yongsan, Jongno and districts near the Seoul World Cup Stadium, maintaining a similar pattern from 2014 to 2023. The change in prices was much higher in 2014 on the riverside of Han River and in areas such as Gwangjin, Seongdong and Dongdaemun than in 2015. It had significantly growed in Gangnam, Yongsan and Mapo until 2023. Second, the differences of residential property prices between TSA and non-TSA areas expanded from KRW 17.7 million in 2014 to 77.7 million in 2022 and the volatility of prices increased from 0.6% in 2015/2014 to 10.4% in 2023/2014. Third, the TSA classified most 100×100m grids as consecutive hot spots, intensifying hot spots or oscillating hot spots, with a notable presence of diminishing cold spots appearing in areas with relatively low property prices. Conversely, the non-TSA categorized approximately 45% of the grids as cold spots, with the proportion of hot spot types downing compared to the TSA. This study is expected to (1) analyze the impact of the TSA to the price and change of residential property, (2) offer insights into both the spatial distribution and temporal changes in the price and the change and (3) present a methodologically advanced framework for upcoming researches.