메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김정훈 (원광대학교) 김은경 (원광대학교) 최인숙 (원광대학교)
저널정보
한국생활과학회 한국생활과학회지 한국생활과학회지 제33권 제6호
발행연도
2024.12
수록면
891 - 902 (12page)
DOI
10.5934/kjhe.2024.33.6.891

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of the study is to develop an educational board game for multicultural families, focusing on Korean cultural understanding and economic education. With Korea's growing multicultural population facing challenges in language and cultural adaptation, engaging educational tools are essential. The board game, Ari! Arirang, includes components such as a board, dice, cultural theme and chance cards, and play money, covering topics like Korean cultural traditions and economic concepts such as money, savings, and investments. A second version, "Arario!," uses card matching with cultural symbols and financial tasks to reinforce knowledge and memory. Through interactive board game play, multicultural families participating in the game explore Korean culture and learn economic concepts in a fun and supportive environment. The game fosters family interaction, enhances language skills, and strengthens financial literacy, supporting multicultural families' adaptation to Korean society and promoting parent-child and intergenerational bonding.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 선행연구 고찰
Ⅲ. 다문화가족을 위한 한국문화이해 및 경제교육 기능성 보드게임 개발 과정
Ⅳ. 한국문화이해 및 경제교육 기능성 보드게임 개발
Ⅴ. 결론 및 제언
REFERENCES

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-151-25-02-092115082