메뉴 건너뛰기
Library Notice
Institutional Access
If you certify, you can access the articles for free.
Check out your institutions.
ex)Hankuk University, Nuri Motors
Log in Register Help KOR
Subject

The structural relationship between the role of teaching assistants, kindergarten teachers' teacher-children interaction, and play sensitivity
Recommendations
Search
Questions

보조교사의 역할, 유치원 교사의 교사-유아 상호작용 및 놀이민감성 간의 구조적 관계

논문 기본 정보

Type
Academic journal
Author
Han, Jin-Won (신구대학교)
Journal
The Korea Open Association for Early Childhood Education The Journal of Korea Open Association for Early Childhood Education Vol.29 No.6 KCI Accredited Journals
Published
2024.12
Pages
213 - 238 (26page)
DOI
10.20437/KOAECE29-6-10

Usage

cover
📌
Topic
본 연구는 보조교사의 지원과 역할, 유치원 교사의 교사-유아 상호작용 및 놀이민감성 간의 관계를 조사하는 것을 목표로 한다.
📖
Background
높은 질의 교사-유아 상호작용은 유아교사의 전문성에서 중요한 요소이며, 유치원 내에서 보조교사의 지원 비율과 역할은 다양하게 나타난다.
🔬
Method
연구는 경기도 및 인천광역시의 유치원 교사 364명을 대상으로 설문 조사를 실시하고, 데이터는 SPSS와 R의 lavaan 패키지를 사용하여 분석하였다.
🏆
Result
보조교사 지원 현황에서 '보조교사 없음' 응답자가 171명(47.0%)에 달하며, 보조교사의 역할과 교사-유아 상호작용 간에 유의미한 관계가 발견되었다.
The structural relationship between the role of teaching assistants, kindergarten teachers' teacher-children interaction, and play sensitivity
Ask AI
Recommendations
Search
Questions

Abstract· Keywords

Report Errors
This study analyzes the current support status and roles of teaching assistants and examines the structural relationships and effects between the role of teaching assistants, kindergarten teachers’ teacher-children interaction, and play sensitivity. A survey was conducted with 364 kindergarten teachers from January 15 to August 8, 2024. The results of the study are as follows: First, the most common support status for teaching assistants was “no teaching assistant,” and the role receiving the highest score was “guidance on arrival and departure and support for mealtime activities.” Significant differences were found in the support status and role of teaching assistants depending on the characteristics of the kindergarten. Second, the correlation analysis revealed significant relationships between the role of teaching assistants, and teacher-children interaction, as well as between teacher-children interaction and play sensitivity. However, no significant correlations was found between the role of teaching assistants and play sensitivity. Third, the confirmatory factor analysis using structural equation modeling indicated that the role of teaching assistants and play sensitivity influenced teacher-children interaction. However, the role of teaching assistants did not directly affect play sensitivity. Specifically, higher scores in “guidance on interaction and basic life habits” within the roles of teaching assistants and “support for play” in kindergarten teachers' play sensitivity positively impacted teacher-children interaction scores.

AI Summary

Topic

본 연구는 보조교사의 지원과 역할, 유치원 교사의 교사-유아 상호작용 및 놀이민감성 간의 관계를 조사하는 것을 목표로 한다.

Background

높은 질의 교사-유아 상호작용은 유아교사의 전문성에서 중요한 요소이며, 유치원 내에서 보조교사의 지원 비율과 역할은 다양하게 나타난다.

Method

연구는 경기도 및 인천광역시의 유치원 교사 364명을 대상으로 설문 조사를 실시하고, 데이터는 SPSS와 R의 lavaan 패키지를 사용하여 분석하였다.

Result

보조교사 지원 현황에서 '보조교사 없음' 응답자가 171명(47.0%)에 달하며, 보조교사의 역할과 교사-유아 상호작용 간에 유의미한 관계가 발견되었다.

주요내용

Contents

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 논의 및 결론
참고문헌
Abstract

References (0)

Add References

Frequently Viewed Together

Recently viewed articles

Comments(0)

0

Write first comments.

UCI(KEPA) : I410-151-25-02-092191439