이 연구는 세월호 참사 10년 후 한국 사회에서 청소년 및 청년들의 정체성이 어떻게 분화되었으며, 여기에서 피해의 개념이 어떻게 작동하였는지 탐구한다. 세월호 참사 당시, 기성 세대로 대표되는 한국 사회는 ‘어린 학생들을 지키지 못했다’는 죄책감 속에서 성찰과 변화를 요구했지만, 그 노력과 성과는 뚜렷하게 드러나지 않았다. 특히 청소년들의 참사 경험에 대한 이해는 제도적 개입을 중심으로만 다루어지며 사회의 관심 밖으로 밀려났다. 이 연구는 재난 경험을 범주화된 피해자 중심으로 바라보는 관점이, 재난 경험의 다양한 층위와 시간에 따른 변화에 대한 이해를 가로막는다는 비판적 시각을 전제로 한다. 세월호 참사를 겪은 청소년들은 자녀, 학생, 대학생으로서의 정체성과 사회적 역할을 중심으로 특유의 경험을 형성했으며, 이는 피해자성의 강화를 초래했다. 피해자 범주로 분류된 이들은 기존 사회적 규범을 재생산하면서, 그들 간의 차이를 확대시키고 집단을 분열시키는 결과를 낳았다. 결국, 피해자로 규정된 이들은 그 범주 안에 갇히게 되어 사회적 관계가 단절되는 상황을 겪게 되었다. 분열되었던 청소년들 사이에서 자녀됨, 학생됨, 대학생됨의 정체성은 연대의 기반이 되기도 하고, 시간이 흐르며 의미가 변하는 경험을 만들어냈다. 생존자와 유가족은 서로의 고통을 나누고 새로운 집단을 형성하며 사회적 참사 문제에 대한 연대와 변화를 시도했으며, 이들의 움직임은 피해자성에 갇히기보다는 입체적인 정체성을 지향했다. 이로써 재난의 경험은 단순히 피해의 문제로 규정될 수 없으며, 이를 경험한 이들의 정체성과 다양한 사회적 관계의 맥락, 그리고 시간에 따른 변화 속에서 파악해야 하며, 새로운 방식의 애도와 연대, 복합적인 성장을 가능케 하는 속성들을 이해하기 위한 다양한 접근이 필요하다는 것을 확인할 수 있었다. 본 연구는 생애주기 특성을 고려하며, 피해와 회복의 단선적 구도를 넘어서 다양한 고통과 대처 방식을 발견할 수 있음을 확인했다. 세월호 참사를 통해 피해자의 개념을 비판적으로 재고함으로써, 피해자 범주에 갇히지 않은 다층적인 재난 경험을 논의할 수 있는 기회를 열고, 이를 통해 재난 문제를 공공적 차원에서 더욱 풍성하게 다룰 수 있음을 주장하고자 한다.
This study explores how the identities of the younger generation who experienced the Sewol Ferry disaster during the teenage years have diverged a decade after the incident and examines how the concept of victimhood has played a role in this process. Although Korean society expressed a sense of guilt for failing to protect the “young students” and urged an urgent need for active reflection and social change, especially among the older generation, there was no significant change. Efforts to understand the disaster experiences of young people have been addressed solely through institutional interventions, pushing it out of the broader societal focus on their concrete experiences. This study adopts a critical perspective, arguing that viewing disaster experiences solely through a victim-centered lens limits the understanding of the multiple layers of these experiences and their transformation over time. The youth who experienced the Sewol Ferry disaster formed unique experiences influenced by their diverse identities and social roles as children, students, and college students, which in turn amplified their sense of victimhood. As a result, those labeled as victims became confined within this category, leading to a breakdown in their social relationships. Survivors and bereaved families formed new groups, shared their pain, and striving for solidarity and change regarding social disaster issues. They aimed for a multidimensional identity rather than being confined to victimhood. This suggests that disaster experiences might not simply be defined as a matter of victimhood, and should be understood in the context of the identities, social relationships, and changes over time of those who lived through them. It also highlighted the need for various approaches to understand the attributes that enable new forms of mourning, solidarity, and growth. This study underscores the importance of considering the life-course perspective and moving beyond a simplistic framework of victimhood and recovery to uncover diverse forms of pain and coping. By critically reexamining the concept of victimhood through the Sewol Ferry disaster, this study aims to create opportunities for discussing the complex, multi-dimensional nature of disaster experiences, extending beyond the confines of the victim category and enriching public discourse on disaster-related issues.