메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
신미경 (서울대학교) 유위 (고려대학교)
저널정보
한국중국어교육학회 중국어교육과연구 중국어교육과연구 제44호
발행연도
2024.11
수록면
413 - 430 (18page)
DOI
10.24285/CLER.2024.11.44.413

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper examines the errors that Korean learners make when using the preposition “向”. Most of the errors occur when “向” is used to indicate a target, rather than a direction. The results of the discussion can be summarized in two points:
First, the most frequent substitution errors in the use of “向” to indicate a target involve confusion with the prepositions “对” and “给”. Korean learners fail to fully grasp the usage of “向” in this context, especially confusing it with the usage of other semantically similar prepositions. On the other hand, errors involving addition and omission occur less frequently, with the main causes being the interference of the native Korean particle “에게” and a lack of understanding of the correct usage of “向”.
Second, to reduce the frequency of substitution errors, it is essential to distinguish the verbs that commonly combine with the three prepositions “向”, “对” and “给”. “向” originally means “to face forward(面向)”, so when indicating a target, it primarily combines with verbs related to the sense organs, concrete physical actions, actions implying potential directionality, comprehensive expression verbs, and acquisition verbs. In contrast, “对” originates from the basic meaning of “to face (面对)”, and the verbs it combines with when indicating a target differ from those that combine with “向”. “给” which originally means “to give”, typically combines with verbs that involve transmission or creation, distinguishing it from “向”.

목차

Ⅰ. 들어가는 말
Ⅱ. ‘向’의 오류 유형과 원인 분석
Ⅲ. 나가는 말
참고문헌
ABSTRACT

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-151-25-02-092243983