본 논문은 개혁파 교회의 신학자들이 즐겨 사용하는, 사람의 타락 이전의 ‘행위 언약’이라는 용어에 대하여, 이것이 성경적인가, 또는 성경적이 아닌가의 여부와 더불어, 웨스트민스터 신앙고백서(신도게요) 속의 ‘행위 언약’의 용어 사용에 대하여, 과연 적절한가의 여부를 논하는 연구논문이다. 개혁신학에서는 일찍부터 언약의 관점에서, 언약의 현세적 경륜과 구별하여, 창세 전 영원한 언약으로 구속 언약(pactum salutis, 구속 협약)을 가르쳐 왔다. 헤르만 바빙크는 말하기를, 개혁 교회는 시간 속에서 이루어진 언약들의 근거를 하나님의 영원한 작정 가운데서 추구했으며, “이 구원 협약[구속 언약 또는 구속 협약]교리는 흠 있는 형태에도 불구하고, 성경적 사상에 근거한다.”고 언급하고 있다. 그리고 역사 속에서 죄인을 위한 구속 사역인 은혜 언약은 ‘타락’을 전제로 하고 있다는 사실을 기억해야 한다. ‘은혜’는 죄인에게 베푸시는 하나님의 무조건적인 호의이기 때문이다. 그러면 우리는 인류의 역사에서 타락 사건이 사람(인간)에게 미친 영향과 결정적인 변화에 대하여 논해야 하고, 또한 사람의 타락과 관계된 죄와 죽음과 형벌과 저주에 대한 성경의 가르침에 대해 논해야 한다. 동시에, 인류역사에 있어서 타락 사건의 중요성과 더불어, 과연 죄가 세상에 들어오긴 전, 사람이 타락하기 이전 사람의 상태와 타락 이전에 되어진 창조주 하나님과 사람 사이의 관계에 대하여 논하는 것이 필요하다. 논의에 들어가면서 먼저, 사람의 타락 이전의 ‘행위 언약’이란 개념에 반대 의견을 제시한 사람 중에, 칼 바르트, G. C. 베르카워, 헤르만 훅스마, 제임스 토랜스, 더글러스 캠벨, 앤드루 맥고완, 마이클 윌리엄스, 톰 라이트 등과, 이 밖에 존머리, 안토니 후크마 등이 있으나, 본 논문에는 칼 바르트, 존 머리, 안토니 후크마, 서철원 교수의 반대하는 논지를 간략하게 살펴보고, 이어서 행위 언약과 관련된 성경의 증언으로, 1) 창 1:26-28, 2:16, 17, 3:6, 2) 롬 5:12-21, 3) 고전 15:20 이하, 4)호 6:7을 주해하고, 본문의 내용을 차례대로 ‘행위 언약’과 관련하여 성경신학적으로 논의하고 있다. 다음에는, 웨스트민스터 신앙고백서와 대소요리문답 및 12신조에 언급된 ‘행위언약’에 대하여 논하고, 웨스트민스터 표준문서는 타락 이전 하나님과 사람 사이의 관계 설정에 대하여, 타락 이전 하나님과 사람 사이의 관계를 ‘언약’으로 이해하되, ‘행위 언약’이라는 용어만을 고집하지 않고 다양한 명칭을 사용하되, 사람과 맺은 최초의 언약, 행위 언약, 사람과 맺으신 하나님의 언약, 인류의 대표로서 아담과 맺은 언약, 생명의 언약, 행위 언약이라 칭하는 첫 언약, 아담으로 언약을 세운 것 등으로 다양하게 제시하고 있다고 지적했다. 이로써, 타락 이전 에덴동산에서 하나님과 사람 사이의 관계에 대하여 ‘행위 언약’이라 부르는 것이 비성경적이지 않고, 오히려 성경적이라고 지적하고, 웨스트민스터 신앙고백서에 언급된 ‘행위 언약’에 대한 “예외 조항”(또는 양심의 가책, 거리낌, Scruples) 선언의 가능성에 대해서도 역사적 근거를 들고 반대 입장을 제시하고 있다.
This thesis is about the term ‘Covenant of Works’ before the Fall of man, which is often used by theologians of the Reformed church, whether it is biblical or not biblical, and about the use of the term ‘Covenant of Works’ in the Westminster Confession of Faith. This is a research paper discussing whether it is appropriate. From early on, Reformed theology has taught the Covenant of Redemption as an eternal covenant before the creation of the world, distinguishing it from the temporal administration of the covenant from the perspective of the covenant. Herman Bavinck says that the Reformed church sought to ground the covenants made in time in God’s eternal decree, and that this doctrine of the Covenant of Redemption, despite its flawed form, is based on biblical thought. And we must remember that the Covenant of Grace, the redemptive work for sinners throughout history, is premised on the ‘Fall’. This is because grace is God’s unconditional favor given to sinners. Then, we must discuss the impact and decisive changes that the Fall had on man in human history, and also discuss the Bible’s teachings about sin, death, punishment, and curse related to the Fall of man. At the same time, in addition to the importance of the Fall in human history, it is necessary to discuss the state of man before sin entered the world and the Fall, and the relationship between man and the Creator God before the Fall. Going into the discussion, first of all, among those who presented opposing opinions on the concept of the ‘Covenant of Works’ before the Fall of man, there were Karl Barth, G. C. Berkouwer, Herman Hoeksema, James B. Torrance, Douglas A. Campbell, Andrew McGowan, Michael Williams, and N. T. Wright and others, as well as John Murray, Anthony A. Hoekema. But this paper briefly examines the opposing arguments of Karl Barth, John Murray, Anthony A. Hoekema, and Professor Chul Won Suh. Next, the biblical testimony related to the Covenant of Works: 1) Ge 1:26-28, 2:16, 17, 3:6, 2) Ro 5:12-21, 3) 1Co 15:20ff., 4) Hos 6:7 is annotated, and the content of the text is discussed biblical-theologically in relation to the ‘Covenant of Works’. Next, we discuss the Covenant of Works mentioned in the Westminster Confession of Faith, the Larger and Smaller Catechisms, and the Creed(the Twelve Articles). Regarding the establishment of the relationship between God and man before the Fall, we discuss the relationship between God and man before the Fall as a ‘covenant’. However, in the Westminster Standards, various terms are used in relation to the Covenant of Works, as follows: the first covenant made with man, a covenant of works, God’s Covenant with Man, the covenant being made with Adam as a public person, … but for all mankind, and a covenant of life, the first covenant called the covenant of works, and the covenant established with Adam. By doing so, it is pointed out that what is called the ‘Covenant of Works’ regarding the relationship between God and man in the Garden of Eden before the Fall is not unbiblical, but rather biblical, and also the writer presents an opposing position to the declaration of exceptions(scruples) to the ‘Covenant of Works’ mentioned in the Westminster Standards.