목적 : 성인 및 노인 분야에 종사하는 작업치료사를 대상으로 평가도구 사용 동향을 알아보고자 하였다.
연구방법 : 작업치료사를 대상으로 일반적 특성, 평가도구 사용 대상, 평가 시간 및 주기, 영역별 평가도구 사용 동향, 평가도구 사용 및 교육에 대해 설문조사를 실시하였다. 평가도구 영역은 Occupational Therapy Practice Framework (OTPF)에 따라 작업의 Activities of Daily Living (ADL), Instrumental Activities of Daily Living (IADL), 놀이 및 여가 영역과 클라이언트 요인의 인지 기능, 운동 기능, 심리사회 영역으로 구분하였다. 설문에 응답한 98명의 자료는 SAS 9.4를 사용하여 빈도 분석과 일원배치 분산분석을 하였다.
결과 : 설문에 참여한 작업치료사는 대학병원과 종합병원(40.82%)에 가장 높은 빈도로 근무하고 있었다. 환자 한 명당 소요되는 평가 시간은 30분 미만이 62.25%, 재평가 주기는 1~3개월 미만이 68.38%로 가장 높은 빈도를 보였다. 평가도구의 영역 별 사용 빈도는 작업의 ADL은 Modified Barthel Index (94.90%), IADL은 Canadian Occupational Performance Measure (31.63%), 클라이언트 요인의 인지 기능은 Mini-Mental Status Examination (89.80%), 시지각은 Motor-free Visual Perception Test (56.12%), 치매는 Global Deterioration Scale (63.27%), 운동 기능은 Jamar Dynamometer & Pinch Gauge (59.18%), 연하는 Video Fluoroscopic Swallowing Study (28.57%), 이학적 검사법은 Range of Motion (59.18%), 심리사회는 Geriatric Depression Scale (33.67%)을 가장 높은 빈도로 사용하고 있었다.
결론 : 본 연구를 통해 성인 및 노인 분야의 평가도구 사용 동향과 그 근거를 확인하였다. 이는 작업치료학과 교육과정 및 보수교율 등 전문성 강화를 위한 정보로 활용될 것으로 기대된다.
Objective : This study investigated trends in the use of assessment tools by occupational therapists working with adults and older adults.
Methods : Occupational therapists were surveyed to gather data on general characteristics, assessment tool usage, assessment time and frequency, usage trends by area, and education. The tools were categorized by the Occupational Therapy Practice Framework (OTPF) into Activities of Daily Living (ADL), Instrumental Activities of Daily Living (IADL), and play and leisure for occupations, and cognitive functions, motor functions, and psychosocial aspects for client factors. Data from 98 respondents were analyzed using frequency analysis and one-way ANOVA with SAS.
Results : Most surveyed occupational therapists worked in university or general hospitals (40.82%). The assessment time per patient was under 30 min (62.25%), and re-assessment frequency was one~three months (68.38%). The most frequently used assessment tools by the OTPF were as follows: ADL: Modified Barthel Index (94.90%), IADL: Canadian Occupational Performance Measure (31.63%), cognitive functions: Mini-Mental Status Examination (89.80%), visual perception: Motor- free Visual Perception Test (56.12%), dementia: Global Deterioration Scale (63.27%), motor functions: Jamar Dynamometer & Pinch Gauge (59.18%), dysphagia: Video Fluoroscopic Swallowing Study (28.57%), physical examination: Range of Motion (59.18%), and psychosocial: Geriatric Depression Scale (33.67%).
Conclusion : This study identified the use and rationale of assessment tools for occupational therapy in adults and older adults. These findings aim to enhance the curriculum and continuing education of occupational therapists.