메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
정상혁 (고등기술연구원) 박주헌 (고등기술연구원) 윤진영 (고등기술연구원) 김재성 (고등기술연구원)
저널정보
대한용접·접합학회 대한용접·접합학회지 大韓熔接·接合學會誌 第43卷 第1號
발행연도
2025.2
수록면
30 - 38 (9page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In the manufacturing of electric vehicles, aluminum is widely used to enhance lightweight properties and heat dissipation in vehicle parts. However, aluminum is prone to issues such as internal pore formation and reduced strength compared to the base material after welding. Therefore, it is crucial to select an appropriate welding process based on the vehicle part's purpose, thickness, geometry and quality requirements. Friction Stir Welding (FSW) has become increasingly popular due to its effectiveness in reducing defects such as porosity, cracks, and thermal distortion. Various Non-Destructive Testing (NDT) methods, such as ultrasonic testing, radiographic testing, infrared thermography, and eddy current testing, have been utilized to evaluate the quality of FSW joints. However, research on real-time quality assessment using artificial intelligence (AI) in practical field applications remains limited. This study applies a high-resolution and high-reliability immersion-based A-scan automatic ultrasonic testing technique to detect micro-defects such as lack of penetration, tunneling, and kissing bonds in FSW joints and to acquire consistent data. Furthermore, using the acquired A-scan signal images, a real-time AI-based quality assessment program was developed to assess the acceptability of the FSW joint on-site.

목차

Abstract
1. 서론
2. 실험방법
3. 실험 결과 및 토의
4. 결론
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-151-25-02-092300947