본 연구는 김치가 일본에 전파된 이후, 변용양상을 문화접변 이론에 입각하여 살펴본 것이다. 김치의 개념이, 한국에서는 야채 절임 식품에만 사용되지만, 일본에서는 야채 이외의 젓갈 등 한국식품에도 사용되고 있다. 한국에서는 김치가 국가를 상징하는 국가성을 갖고 있으며, 김치가 생산되는 각 지역의 차별화된 원료의 사용과 맛의 차이를 보이는 지역성이 존재하고 있다. 반면에, 일본에서는 기업이 동일한 제품을 대량 생산하여 국가성과 지역성이 사라졌다. 김치 재료의 경우, 외견상 동일한 것처럼 보이는 원료일지라도 기후와 토양의 차이에 따라 품질의 차이를 보인다. 심지어 한국에서는 잘 사용되지 않았던 재료들이 사용되거나, 다른 원료로 대체되는 현상을 볼 수가 있다. 김치의 맛에 있어서 한국에서는 각종 젓갈이 주요 재료의 하나이나 일본에서는 다시마와 가다랑어(가쓰오부시) 추출물 등으로 바뀌어서 사용되고 있으며 단맛이 강조되고 고춧가루와 마늘의 사용량이 적어지는 변화를 보인다. 또한, 김치의 형태에 있어서도 소형으로 포장하거나, 포기 형태의 김치에서 절단 김치 형태로 변화하고, 김치 제조에 있어서도 새로운 공정이 개발되고 기계화가 진전된 점에 특징이 있다. 김치를 이용한 응용 사례에 있어서도, 카레, 우동, 라면 등 일본 음식에 응용되며, 외래 음식에도 김치를 활용하며, 여타의 각종 가공식품에도 다양하게 사용되고 있다. 전반적으로 김치에 대한 정형화된 고정관념이 적고 김치의 응용에 발상의 전환이 자유롭고, 결과적으로 매우 다양한 형태와 소재의 김치가 활용되는 특징을 보인다.
This study examines how kimchi has changed in modern Japan since it was introduced to the country, based on the theory of acculturation. In Korea, the concept of kimchi is used only for pickled vegetables, but in Japan, the term kimchi is used for a variety of Korean foods other than pickled vegetables. The term “kimchi” is also widely used for products such as salted squid and salted sea pineapple. In addition, the term “kimchi” is widely used for other processed foods, indicating that the concept of kimchi is being used differently from that in Korea. In Korea, kimchi is a representative food that symbolizes the country of South Korea and has a national identity. In addition, there is regionality in the use of different ingredients that reflect the characteristics of each region where kimchi is produced and the differences in taste. On the other hand, in Japan, the national and regional identities have disappeared because kimchi is not produced by each household, but by companies that mass-produce the same product and distribute it throughout the country. Even when it comes to the ingredients used in kimchi, it may seem that the same ingredients are used as in Korea. However, even if the ingredients appear to be the same, there can be a big difference in quality depending on the climate and soil. In fact, there are cases where ingredients that were not commonly used in Korea are used, or where seemingly similar ingredients are replaced with completely different ones. In Korea, various types of salted seafood are one of the main ingredients that give kimchi its flavor. However, in Japan, the traditional flavors of kelp and bonito (katsuo-bushi) extract, which have been used traditionally and are familiar to Japanese people, are being used instead. In addition, the kimchi in Japan is sweeter than the kimchi in Korea, and less red pepper powder and garlic are used. In addition, the form of kimchi has also changed to small packages or cut kimchi, which is different from form of whole cabbage kimchi in Korea. The process for making kimchi has also been developed to suit the packaging form, and the mechanization of the process has progressed. There are also differences in the use of kimchi in applied products. It is used in Japanese dishes such as curry, udon, and ramen, and is also used in non-traditional Japanese dishes, as well as various other processed foods. Overall, there are fewer stereotypical ideas about kimchi than in Korea. This allows for a free interpretation of kimchi. For this reason, there is a free shift in thinking when it comes to the application of kimchi, and as a result, kimchi is used in a wide variety of forms and materials.