본 연구에서는 대학생의 대인관계증진을 위한 수용-전념치료 집단상담 프로그램을 개발하고, 그 효과를 검증하고자 하였다. 이를 위해 수용-전념치료 이론을 기반으로 대인관계증진 프로그램을 개발하였으며, 이 프로그램은 계획, 구성, 예비 프로그램 실시, 최종 프로그램 완성의 4단계 개발 모형에 따라 체계적인 개발 과정을 통해 개발되었다. 대학생 510명을 대상으로 실시한 요구조사 결과와 선행 연구를 바탕으로 프로그램을 구성하였으며, 전문가들의 검토를 거쳐 프로그램 내용을 수정․보완하여 예비 프로그램을 완성하였다. 예비 프로그램은 11명이 참여하였으며, 참여자들과 집단을 진행한 집단 리더의 피드백을 분석하고 수정하여 최종 프로그램을 완성하였다. 최종 개발된 프로그램의 효과 검증을 위해 경북에 소재한 4년제 종합대학의 재학생으로 실험집단 11명과 무처치 통제집단 9명으로 구성하여 대인관계증진 수용-전념치료 집단상담 프로그램을 1주당 2회기씩 총 10회기를 실시하고 사전-사후-추후 검사를 실시하여 프로그램의 효과를 분석하였다. 프로그램의 효과를 분석하기 위해 집단별 대응표본 t검정(paired t-test)을 실시하였고, 집단 간 프로그램 효과 차이를 분석하기 위해 공분산분석(ANCOVA)을 실시하였다. 그 결과 대인관계능력과 마음챙김 주의자각에 있어 유의미한 향상이 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 토대로 본 연구의 의의와 제한점, 후속 연구를 위한 제언을 논의하였다.
This study aimed to develop an Acceptance and Commitment Therapy (ACT)-based group counseling program to enhance interpersonal relationships of university students and to verify its effectiveness. To achieve this, an interpersonal relationship enhancement program was developed based on the ACT framework, following a systematic four-stage model: planning, structuring, preliminary implementation, and finalization. The program was designed based on the results of a needs assessment conducted with 510 university students and a review of previous studies. After expert review, the program content was revised and refined to complete the preliminary program. A total of 11 participants took part in the preliminary program, and the final program was completed through analysis and revision of the feedback from the participants and the group leader who conducted the group. To verify the effectiveness of the finalized program, 11 undergraduate students from a four-year comprehensive university in Gyeongbuk, South Korea were assigned to the experimental group and the no-treatment control group included 9 participants. The program was conducted with two sessions per week for a total of 10 sessions. Pre-test, post-test, and follow-up assessments were conducted to analyze the effectiveness of the program. A paired t-test was used to assess within-group effectiveness, while ANCOVA (Analysis of Covariance) was conducted to examine differences in program effectiveness between groups. The results indicated significant improvements in interpersonal relationship skills and mindfulness-based attentional awareness. Based on these findings, implications and limitations of this study and suggestions for future research were discussed.