본 연구는 2세기 사데의 주교였던 멜리토(Melito of Sardis)의 공간을 이해하는 방식, 특히 그리스도인들에게 역사적, 신학적 그리고 종교적 중요성을 지니는 공간 예루살렘의 의미를 재정의, 재구성 그리고 재해석하는 방식에 관한 연구이다. 특히 본 연구는 국내에서 거의 연구된 바 없는 C.E. 2세기 멜리토의 저서 「유월절에 관하여」 (On Pascha)를 중심으로 그가 그리스도인의 정체성을 드러내기 위해 특정한 공간에 관한 기존의 가치를 어떠한 방식으로 다시 규정하는지 살펴본다. 위해 본 연구는 멜리토의 저서 「유월절에 관하여」 (On Pascha)의 배경으로 등장하는 예루살렘에 대해 이해하기 위하여, 1-2세기 C.E. 의 유대의 상황을 분석한다. 그리고 고대 역사가들과 초대 교회교부들의 문헌 자료의 검토를 통해서 멜리토가 활동하던 2세기 사데와 당시 그리스도인들의 역사적, 정치적, 그리고 종교적 상황을 살펴본다. 이를 바탕으로 멜리토의 저서 「유월절에 관하여」 (On Pascha)에서 어떤 방식으로 예루살렘이라는 공간을 재해석하고 그 근거는 무엇이며, 그리고 자신의 논지를 주장하기 위해 새롭게 발전되는 내용은 무엇인지 유월절에 대한 그의 해석을 중심으로 살펴본다. 이를 위해 「유월절에 관하여」의 분석을 통해서 멜리토는 올바른 그리스도인이 되기위해서는 자신들의 정체성이 분명하게 드러나는 공간 즉 가야할 곳과 가지말아야 할 곳을 구분했음을 소개한다. 그리고 2세기 예루살렘과 사데의 정치, 종교적 상황을 살펴보면서 기존의 번성한 유대 공동체의 존재가 초대 교회 성장에 가장 큰 도전 가운데 하나였음을 소개하고 멜리토는 유대인들과 그리스도인들이 섞이지 않고 분명히 구분되기를 원했음을 강조한다. 이와 더불어 본 연구자는 멜리토는 공동체의 하나됨과 정체성을 분명히 확립하기 위해 특정한 종교적 지형을 정하고 그 곳에서 나오는 믿음을 공유하는 사람들로 그리고 복잡한 사회속에서도 일관되고 교회의 정통일 수 있는 그리스도인으로 연합할 것을 강조했음을 주장한다.
In On Pascha, written around the 2nd century A.D., Melito, as a bishop OF Sardis, explains to his Sardian congregant the significance of Jesus' death and resurrection. The work emphasizes what Christ fulfils through his sacrifice as Paschal lamb and how the time and place of His suffering and death call audience to lead a particular kind of life. Notably, according to Church historian Eusebius, Melito of Sardis was one of the so-called “Quartodecimans.” The term “Quartodeciman” refers to a group that commemorated Easter on the 14th day of Nisan, the start of Passover according to the Jewish calendar. The name originates from the Latin word “quartodecim,” meaning “fourteen.” Thus, for Melito, the timing of Easter, which differed from the practice of commemorating it on Sunday as was common in the Western Church, held significant meaning. Despite observing Easter based on the Jewish calendar which fulfilled by Christ’s death and resurrection, however, he did not aim to align the associated space with Jewish locations. Instead, he sought to clearly distinguish Christians from Jews through universalizing the spatiality. In this respect, this study examines the reasoning behind the unique topography Melito supported and demonstrates how, in On Pascha, he challenges the positive values associated with Jerusalem, thereby attempting a geographical redefinition and reevaluation. To achieve this, I analyze the historical context of Judea during the first and second centuries C.E. to understand Jerusalem as it appears in the background of Melito’s perception of Jerusalem in On Pascha. Additionally, it examines historical, political, and religious circumstances of the second-century Sardis and its Christian community through the writings of Roman historians, early Church Fathers, and archaeological evidence. Based on this analysis, the study explores how Melito reevaluates the status of Jerusalem in On Pascha and how he develops a new topographical perception of the sacred place as a site making correct Christians to worship Christ through focusing on his interpretation of Passover.
1. Introduction 2. Jerusalem, after the Two Consecutive Jewish Revolts against Rome 2. Sardis, the City of Melito the Bishop in the Second Century C. E. 3. Melito’s Strategies to Devaluate Jerusalem, the Sacred City 4. Conclusion Bibliography Abstract 초록